måndag, maj 21, 2007

elpriset kan kollapsa

Vattenmagasien är överfulla och elpriset för leverans i år kan sjunka


Samtidigt har elpriserna för leverans 2008 ökat från ca 40 öre/kwh till 45 öre/kwh, så marknaden verkar vara övertygad om att priserna ska mer än dubblas på 1 års sikt.

söndag, maj 20, 2007

det bästa elvalet

Många tror att det bara finns 2 val och att det inte går att bli vinnare på elmarknaden. exempel på det i dn

Alternativ 1 är att välja rörligt elpris och njuta av de låga priserna idag. Elpriserna kommer att stiga men den dagen den sorgen.

Alternativ 2 är att välja bundet elpris och betala betydligt mer än dagens pris.

Det alternativ som börjar spridas i stugorna är istället att teckna rörligt avtal och samtidigt köpa andelar i ett vindkraftverk. När de rörliga elpriserna stiger så ökar också avkastningen från vindkraftsverket lika mycket.

Vindkraftsverket köps i en förening och man kan ha kvar samma elleverantör.
Redan idag ger det några procents avkastning med dagens låga elpris tack vara ett 15 årigt stöd till förnyelsebar energi. Andelarna kan säljas när som helst (och efterfrågan är stor).

Den enda nackdelen är att varje andel (som motsvarar 1000 kWh) kostar en bit över 5000kr, men låneräntan i bank är ju lägre än avkastningen så det borde inte vara ett problem.

Det finns flera föreningar att välja på, men jag rekommenderar vindpark vänern eftersom det är ett stort projekt med proffs. http://www.vindparkvanern.se/default.asp?ownerid=2

PS ovan teori gäller för alla möjligheter att äga förnyelsebar energi. Men det går inte idag att köpa en andel i ett vattenkraftsverk. (däremot kan man köpa aktier i tex Fortum)

lördag, maj 19, 2007

miljö drar till sig riskkapitalister i usa

Dn uppmärksammar i dagens tidning riskkapitalets fokus på förnyelsebar energi i USA. Det troliga är att marknaden i sverige nu står inför en liknande utveckling. Ju mer jag tittar, desto fler intressanta bolag hittar jag som söker kapital till god avkastning. Investeringar i infrastruktur är kapitalintensiv, men med dagens låga räntor och överflöd på kapital är det bäddat för en boom.

Via onoterade bolag går det idag att köpa in sig till nominellt värde i vindkraft mm. När anläggningarna efter något år börjar producera energi minskar riskerna och bolagspriserna stiger till 5 ggr insatsen. Visserligen är risken större i tidiga projekt, men det handlar ju inte om internet utan ganska stabila investeringar.

Flera stora aktörer har upptäckt detta och nu startas fonder med inriktning mot sektorn.

En klassisk uppgångsfas !

fredag, maj 18, 2007

Borevinds emission

Elproduktion är en kapitalkrävande branch. Nu gör www.Borevind.se en nyemission för att köpa några vindkraftverk. Borevind är noterat på börsen och dagskursen är över 30kr. Kursen för nyemissionen är 16.50kr. Nuvarande aktieägare har företräde. Men passa på och lämna in en ansökan, det kanske finns en liten möjlighet för tilldelning. Bolaget är visserligen högre värderat än onoterade miljöbolag, men till kursen 16,50 är det rimligt värderat. Köp dock inte aktien över börsen för >30kr. Då finns det bättre alternativ som jag redan har beskrivit i bloggen.

torsdag, maj 17, 2007

Tungt för ekonomijournalisterna

Ekonomijournalisterna kämpar för att definera vad som är "miljöaktier". Aktiespararna listar men har tydligen brist på research eftersom de listar Ångpanneföreningen men inte tex Rindi energi. Även Peter Benson kämpar med frågan men når inte speciellt långt i sin undersökning.

Just av detta skäl startade jag denna blog !

elous vind köper hela eko vind

Elous Vind köper hela Eko Vind. Elous ägde tidigare en del men har ny bestämt sig för att lägga bud på hela Eko Vind. Samtidigt görs en emission. Elous aktie är onoterad, men går att köpa via deras hemsida (aktien har gått upp rejält och fortsätter att stiga). Det är inte ett litet fjutt bolag, tex är det större än det noterade Borevind. De är helt enkelt ett av de större svenska bolagen inom förnyelsebar energi.

Vindkraft på västkusten till börsen

Rabbalshede vindenergi och Rabbalshede kraft gjorde en nyemission i december 2006 och tog in 100 MSEK. De planerar ytterligare en nyemission och börsintroduktion 2008/9 för att finansiera ytterligare verk. Totalt tänker de bygga 23 st vindkraftsverk som kommer att producera 130 GWh årligen. Den totala investeringen beräknas till 730 MSEK, varav 45% finansieras med eget kapital. Det framgår inte vilka som står bakom Rabbalshede Kraft, och vilken erfarenhet de har.

Just nu (30 april - 18 juni) pågår en nyemission i ett annat bolag http://www.vindenergivast.se för att finansiera 4 vindkraftsverk. (75%-80% med eget kapital). De har flera projket i planeringen, och fler nyemissioner krävs för att finansiera fortsättningen. Bolaget har redan 3st verk (som genererar positivt kassaflöde idag), och har sysslat med det i över 10 år, så här finns kunskap. Det går att köpa deras aktier men de är onoterade, och ingenting har kommunicerats om notering på börsen.

Samtidigt förbereder Arise Windpower bygget av 100st verk inom 4 år. Finansiärer är Bas El som ägs av skogsjättar som SCA, Holmen och Stora Enso. Även de planerar börsintroduktion.

Dagsläget i Svensk & Norsk elindustri

Svensk Energis hemsida finns nyttig information om kraftläget och energi. Motsvarande finns i Norge . Fyllnadsgraden i vattenmagasien (som till stor del påverkar elpriset på kort sikt) minskar nu efter några månader med mycket regn. Kärnkraften ser ut att ha en del problem. Men elpriserna är troligen låga hela detta år. Marknaden förutspår en ökning till ca 40 öre/Kwh under 2008, bla pga att mindre tilldelningen av utsläppsrätter och elcertifikat (som då stiger i pris).

räkna ut din miljöbelastning med mobilen

wap.naturmob.se (på mobiltelefon)

onsdag, maj 16, 2007

Greentech

Greentech är ett danskt bolag som äger vindkraft i hela europa. Deras aktie är noterad på OMX (den nordiska börsen) .

Svenska investerare har totalt missat detta utmärkta alternativ till tex Borevind. Greentech ger också en bra möjlighet att jämföra deras markandsvärde med svenska bolag (noterade och onoterade).

På deras hemsida finns inte så enormt mycket information, men den senaste årsredovisningen är läsvärd:
Greentech recorded a net loss for 2006 of DKK 12,886k against a budgeted loss of DKK 9,000k.
Substantial increase in the level of activity.
The first turbines installed in Poland .
Three projects totalling 168 MW under construction in Italy .
Decision to acquire Vindenergi Invest 1 A/S and private placement of DKK 350,000k.
Substantial expansion of the organisation.
Greentech expects a profit for this year of around DKK 10-15,000k.
The Annual General Meeting will be held on 26 April 2007 at 3:00 pm at Forsikringens Hus, Amaliegade 10, DK-1256 Copenhagen K

tisdag, maj 15, 2007

Vindkraft på Bush toalett

Vindkraft i Playboy May 2007 . Läste Reinfeldt den på Bush dass i pausen på toppmötet idag ?

vindkraft på öland

Sveriges vindkraftförening har haft möte på öland. Det kan bli 50 vindkraftverk på ön. Men då krävs en större kabel till fastlandet. Läs mer här och här. Flera är intresserade samtidigt som det finns en märklig begränsningsregel för öland och bohuslän.

söndag, maj 13, 2007

Rindi energi

Rindi energis värmevärk omnämns i dagens svd (e24) artikel om miljöinvesteringar i Polen. Rindi ( http://www.rindienergi.se/ ) är (o)noterat på bequoteds lista och aktierna går att köpa & sälja som vilka aktier som helst hos banker. Marknadsvärdet är 754 MSEK. Aktien står i 104 kr och har inte alls hängt med i miljöhaussen. Många som investerar i miljöaktier har missat Rindi. De har precis gjort en stor investering i ett bioenergikombinat som producerar fjärrvärme och pellets. Det kommer att lyfta omsättningen dramatiskt. Just denna form av energi är ett av det billigaste sätten att producera miljöel. Dessutom har de ett tydligt tillväxtmål och diskuterar breddning av verksamheten med tex investeringar i vindkraft. Vad som är viktigare är att Rindi har många års erfarenhet i motsats till många nystartade miljöbolag. Jag tror att Rindi kommer att uppmärksammas mycket mer i framtiden.

torsdag, maj 10, 2007

Analys av fortum

Börsveckan rekommenderade köp i Fortum i februari. Kursen har inte förändrats nämnvärt sedan dess.

Fortums presentationer till investerare är en bra källa till information om den nordiska elmarknaden. Den senaste innehåller kommentarern "markets result a disappointment" som kanske syftar på aktieutvecklingen?

onsdag, maj 09, 2007

Vindkantring blev bingo för vestas

Börsveckan har analyserat Vestas. Det stämmer nog att det finns potential kvar i företaget och aktien. Vid en snabb titt på Vestas hemsida ser jag att ordrarna fortsätter att strömma in . Odrarna är visserligen enligt plan (står i slutet av det senaste pressmed.) men det är ändå ett styrketecken när de kan sälja 94st V90 turbiner på ett bräde.

På längre sikt borde Indier och Kineser bli stora, men på kort (1-5 år) har de en riktig guldsits.

Dessutom borde några orders ramla på svenska Morphic. Och små orders kan vara stora för lilla morphic.

PS Dagens snackis är annars http://www.pv-enterprise.com/pv/ som rusar på börsen efter en Tysk order. Bolaget introducerades på börsen i höstas till kursen 7kr. Nu är kursen närmare 70kr. Så går det när antalet aktier är begränsat och köpintresset är oänligt. Det är värt att komma ihåg att både potentialen och risken är hög i de mindre bolagen.

tisdag, maj 08, 2007

$1,936 per kilowatt of capacity

EDP från Portugal köper Horizon Wind i Texas. Link

Det finns några giganter där ute: EDP i Portugal, FPL i Florida, Iberdrola i Spanien

lördag, maj 05, 2007

vindkraftshausse

Nu planerar många en satsning på vindkraft. Exemplel är
Jacob Palmstierna satsar en halv miljard på en vindkraftspark på sitt gods Maltesholm och Inom fem år ska Stena bli en av de största privata spelarna på den svenska vindkraft­marknaden. De drivs inte främst av att minska koldioxidutsläppen. Snarare är det den förväntade avkastningen som hägrar. Redan dagens avkastning är ok för en så riskfri placering, och dessutom kan möjligheten att tjäna ännu mer om elpriserna ökas värderas som en mycket värdefull option.

torsdag, maj 03, 2007

dyr kärnkraft

Den globala uppvärmningen ska minska med minst 50%.
Det känns absurt att kärnkraft diskuteras som ett alternativ när uranpriset skenar. Enligt äldre beräkningar från vattenfall kostar kärnkraft inte mycket men med dagens priser på uran ser kalkylen inte lika bra ut. Fördel förnyelsebar energi !

onsdag, maj 02, 2007

Egen energi viktig

Nu stoppar ryssland export av energi. Länk .

Wallenstam satsar på vindkraft

Kul artikel om Wallenstam som satsar på vindkraft tillsammans med konsultfirman Triventus. Med ett elpris på 40 öre räknar de med en avkastning på 15-20% per år i det delägda bolaget Vindmyran.

Kanske finns det någon skattefördel för fastighetsbolag med vindkraft? Vindkraftsverken går att betrakta som maskiner med snabb avskrivningstakt som kan minska skatten från hyresrörelsen. Tål att undersökas.

onsdag, april 25, 2007

elforsk årsrapport 2006

Fakta om vindkraften i Elforsks årsrapport 2006. Länk

andelar till salu hos Linvind

Just nu finns det 7 andelar till salu från 2 medlemmar samt ytterligare 10-15 andelar till salu inom någon månad. http://www.linvind.com/andelsinformation.htm

tisdag, april 24, 2007

Lägre slitage till havs

På Ingemars hemsida står det en del om vindkraftens ekonomi. Bla att turbulensen är mindre till havs och därmed slitaget. http://www.acc.umu.se/~ingemar/havsbaserad.shtml

måndag, april 23, 2007

myter on etanol

Enligt en artikel i e24 är etanol nu billigare än bensin.
Nu kostar blyfri 95 11.69 kr och E85 7.89 hos OKQ8. Eftersom flexifuel bilar drar 40% mer på etanol än bensin blir jämförelsepriset 7.89*1,4 = 11,046.
Skillnaden är ca 65 öre till etanolens fördel. Till det kommer det bidrag privatpersoner får för inköp av miljöbil, eller det reducerade förmånsvärde som en miljöbil som företagsbil har. Nyteknik har krossat myterna om etanol.

söndag, april 22, 2007

var blåser det?

Energimyndigheten har kartlagt var det blåser i Sverige. Förvånansvärt detaljrika kartor

torsdag, april 19, 2007

Planerade vindkraftsanläggningar i Sverige

En sammanställning från energimyndigheten. Tyvärr saknas ett stort antal projekt på kartan. Hur är det möjligt att inte ens energimyndigheten har en överblick?!

En av de största ligger i Markbygden nära Piteå.

onsdag, april 18, 2007

Världens största vindkraftpark

TT rapporterar idag att Sverige kan komma att få del av vindkraft från Estland.
Det estniska bolaget OÜ Nelja Energia planerar att bygga omkring 200 vindkraftverk till havs utanför Dagös nordvästkust. Det skulle i så fall bli världens största vindkraftspark i havet.
Nu utreds miljökonsekvenserna, och även Finland får säga sitt. Effekten hos de enskilda kraftverken är 3-6 megawatt och den sammanlagda effekten för hela vindkraftparken uppgår till cirka 1 000 megawatt. Kraftverken uppförs gradvis på grunder som byggs på havsbotten från 2010.
I projektet ingår en havskabel för likström från vindkraftsparken med förbindelser inte bara med Estland och Finland utan även med Sverige.
Länk till bolaget
http://www.4energia.ee/index.php/lang/eng/category/projects

O2 med gamle Spray-VDn Johan Ihrfelt tecknar avtal med en bostadsrättsförening i Stockholm.
Läs mer här och här

tisdag, april 17, 2007

Nyemission i Vindenergi Väst AB

Vindenergi Väst som idag producerar 3,5 GWh vill öka till 10 GWh. Prospekt och anmälningsedel kan rekvireras genom hänvändelse direkt till bolaget eller laddas ner från hemsidan från den 30 /4.

Arise Windpower till börsen.

Arise Windpower planerar 100 verk och börsintroduktion med hjälp av Carnegie.
http://www.arisewindpower.se/

måndag, april 16, 2007

teckna andelar i vindpark vänern


Vindpark vänern som ska bygga 10 st 3 MW verk på Gässlingen har öppnat för teckning

Förutsättningarna har ändrats något sedan projektet startades

Varje verk är på 3000 kW och bedöms producera 9 mil kWh/år. Föreningen anger en kostnad på 47170000 kr för sitt verk som finansieras med 8900 andelar a 5300 kr/st. Större delen av
pengarna behövs för att köpa verket av Morphic/Dynawind Order till Morphic och: PEAB får 50 m för bygget

Faktum är att 47 MSEK för 9 milj KWh/år låter billigt jämfört med andra projekt som är öppna för privatpersoner (granberget mfl).

Dessutom är kalkylen försiktig. Dels räknar de inte med miljöbonusen, utan endast intäkter från levererad el + elcertifikat + nätnytta. Dels så ser vindberäkningen försiktig ut. Enligt en rapport
ska ett 3,5 MW verk producera 14 milj KWh/år. Omräknat till 3MW verk blir det 12 milj KWh/år, dvs 33% mer än vad som står i deras kalkyl. I den första kalkylen räknade de med 8 milj KWh/år så de har nog redan insett att de är försiktiga.

Först till kvarn !

onsdag, april 11, 2007

Nordic Commodity Funds

Fick en kommentar av VDn för Nordic Commodity Funds. Jag tror att de är inne på helt rätt väg. Intresset kommer att bli stort för en specialfond med inriktning mot vind.

Info om Nordic Power Fund hittar du på www.nordiccommodity.se Förvaltningsbolaget (Nordic Commodity Funds)startar efter sommaren "Vindfonden" som är öppen för allmänheten (minsta första instats 10000SEK.). Vindfonden kommer att investera i noterade och onoterade bolag inom vindproduktion.Fredrik BodeckerNordic Commodity Funds AB

måndag, april 09, 2007

SVD:s särtryck om klimathotet

Kan beställas här. Även klassuppsättningar till skolklasser.

Kommuner kan tjäna miljarder på vind

Jag har tidigare beskrivit hur lönsamt det är för privatpersoner att köpa andelar i vindkraftverk. Det räknas som egenproducerad el, och skatterna är extremt små.

Nu visar det sig att samma situation gäller för kommuner. Svd beskriver situationen i en artikel , och ger exempel från Robertsfors i västerbotten. I Robertfors finns för övrigt en förening som är öppen för nya medlemmar. De kommer att köpa nya vindkraftsverk mycket snart. Länk .

konstlad marknad för vindkraft

Eon stoppar Utgrunden II trots 70 MSEK i bidrag. Efterfrågan på vindkraftverk är så stor att priserna har stigit rejält på verken. Artikel i dn ger mer info


En annan intressant artikel i gp bekräftar bilden. SKF satsar rejält. Link
Även morpic, vestas mfl går mycket bra.

I en snabbt expanderande branch kan de som tillverkar insatsvaror vara vinnare.


Flera olika företag har annonserat investeringar i vindkraft den senaste tiden, tex Lappland Miners , Proventus och Stena .

Samtidigt varnar energimyndigheten i en rapport. Målet om en elproduktion från vindkraft på 10 TWh år 2015 kommer inte att nås när effekten av energicertifikaten klingar ut. Länk

Jag tror att energimyndigheten har fel. Dels så räknar företagen inte på dagens pris. De räknar på framtida priser (sk terminspriser) som är högre. Och dels så kommer tekniken att förbättras (tex med SKFs hjälp), så lönsamheten är stigande.

Den tyska staten garanterar solelsproducenter ett pris på över fyra svenska kronor per kilowattimme

Intressant artikel i nyteknik.

"De tyska företagen Solarworld och Q-Cells som är bland världens största tillverkare har ökat sina vinstmarginaler med 150 respektive 143 procent det senaste året, och i pengar räknat tjänade de båda företagen två miljarder kronor i fjol. Samtidigt räknar tillverkarna med att sänka sina produktionskostnader med 25 procent nästa år."

Även REC medger att det ger en speciell situation.

en ny fond


e24 skriver om en ny hedge fond "Nordic Commodity Funds" som ska placera på elmarknaden. Minsta insats är ca 50.000kr. Jag har försökt hitta den på på nätet, men det enda jag hittar är att de är godkännda av bankgarantinämnden (vilket ju är bra). Men jag förstår att de startar upp, det finns säkert en del lätta pengar i en så omogen markand som elmarknaden, och de kan ta ut rejäla avgifter.

Som jag har skrivit om tidigare som finns det redan alternativ.
Elexir har haft en riktigt bra utveckling. De håller ner risken och är en sk hedge fond.

Alfakraft har haft en enormt bra start på året, 75,5% !! Tydligen finns det stora pengar att hämte om man ligger rätt. Risken (volatilitieten) är stor i denna fond, som i alla sk "open-ended funds".

Flera av de stora bankerna har släppt aktieindexobligationer med inriktning mot råvaror och energi.

fredag, februari 09, 2007

olika sätt att investera i vindkraft

onsdag, maj 31, 2006
olika sätt att investera i vindkraft
Jag har hittat 4 olika sätt att investera i vindkraft.1. Köp aktier i en tillverkare av utrustning som behövs för vindkraft.Exempel på företag: Vestas och Clipperwind och Morphic2. Köp aktier i en firma som producerar energi med vindkraft.Exempel på företag: Eolusvind och Borevind och Ownpower3. Köp andelar i ett vindkraftverk.Exempel på vindkraftföreningar: svef och o2 och Kalmarenergi och Kvarkenvinden och Granberget4. Bygg ditt eget vindkraftverkExempel:Läs denna bok: Vindkraft i teori och praktik..

onsdag, februari 07, 2007

Stena bjuder på kaffe och signalerar storkapitalets insteg i vindkraft.

Föreningen http://www.fjallvind.se/ bildades 2005 för att köpa vindkraftsverken, men fick bara en kopp kaffe tillslut. Vindkompaniet sålde till Stena istället. Kanske är de små föreningarnas dagar räknade när behovet av lokal förankring är mindre.
http://www.nyteknik.se/art/48862

Alfa Laval rapporterar att i USA drevs den ökade försäljningen av utrustning för bioetanolframställning

Alfalaval levererar ~50% av all utrustning för processering av vegetabilisk olja för biodiesel och separatorer för etanolproduktion.


http://www.nyteknik.se/art/49004


http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/08/B0/7C/wkr0001.pdf

fredag, januari 26, 2007

torsdag, januari 25, 2007

50 besökare per dag

Ett annat tecken på det ökade intresset för vindkraft och förnyelsebar energi i stort är att denna sida nu har 50 unika besökare per dag. Ganska bra för ett så smalt ämne och endast svensk text.

Det vore skoj om ni vill utnyttja möjligheten att kommentera inläggen.

Jag har också funderat på att skapa ett forum (det verkar vara ganska enkelt). Vad tycker ni?

tisdag, januari 23, 2007

227 miljarder liter, etanol i USA år 2030

Spekulationer inför Bush State of the Union tal
http://di.se/Index/Nyheter/2007/01/23/218475.htm?src=xlink

artikel om oljesand

Bra exempel på varför oljan aldrig kommer att ta slut. Alltefter priset ökar så utvinns fler källor som tidigare var olönsamma.

http://www.ekonominyheterna.se/va/magasin/2007/01/varldens_smutsigaste_olja/index.xml

fredag, januari 12, 2007

en riktig wallenberg

totalt okänd.
http://www.realtid.se/ArticlePages/200701/08/20070108182957_Realtid518/20070108182957_Realtid518.dbp.asp


För övrigt var det Marcus Wallenberg som myntade citatet:
Devalvering är som att kissa i byxorna - det värmer gott i början men sedan blir det obehagligt.

torsdag, januari 11, 2007

Artikel om Elous vind i dagens nummer av dagens industri

Hoppas att den läggs ut på www.di.se snart.

Företaget har haft en enorm utveckling. De planerar fortsatt expansion och notering på en börs.

En revolution pågår inom uppvärmning (inte bara i sverige)

Pellets är i grunden ett distributionssätt. Genom att torka och komprimera råvara får man en enklare hantering och mer energi per kubikmeter. Råvaran kan bestå av skogsavfall i olika former. Andelen hus och fjärrvärmecentraler som anväder pellets ökar dramatiskt.
Bra länkar:
http://www.svebio.se/

http://www.pelletsbranschen.se/LitiumInformation/site/page.asp?page=1

http://www.mafa.se/lankar.htm

Den varma vintern

kan bäst följas på den bästa vädersiten www.temperatur.nu

2006 var året då klimathotet nådde dagstidningarna

Al Gores film "En obekväm sanning" gick på Biograferna. http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_13630789.asp

SVT visade filmen "The Planet" http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=55174&lid=puff_703163&lpos=extra_2
Och lanserade en hel avdelning om klimathotet http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=41404&lid=puff_678875&lpos=extra_2

Aftonbladet lanserade en hel avdelning om klimathotet http://www.aftonbladet.se/ettor/webb/3320_normal.html

Rekordmånga fick en utsläppsrätt i julklapp http://www.snf.se/nyhet.cfm?id=1419

Naturvårdsverkets årskrönika http://www.naturvardsverket.se/klimat/

sent ska syndarna vakna !

bokslut för några miljörelaterade aktier 2006

Morphics aktie gick från ca 10 kr till ca 15kr (men resan var turbulent).

Vestas aktie gick från ca 100kr till över 200kr (även här var turbulensen stor).

PV enterprise noterades i november 2006 till kursen 7,60 kr och vid årsskiftet var kursen ca 27 kr.


Borevind noterades den 27 december 2005 till kursen 5kr och vid årsskiftet var kursen
44,50 kr.

Hafslunds aktie har stigit från 75kr till 116 kr
REC's aktie har stigit ordentligt.
Elous vinds aktie har stigit dramatiskt (onoterat företag, på väg till formell börs).
Även Fortum har stigit en del. Rindi energi också. Elverket vallentunas utveckling har varit något lugnare

http://www.e24.se/dynamiskt/ovrigindustri/did_14400925.asp

Personligen tror jag att risken är enorm. De senaste dagarnas dramatiska fall i elpriser visar att denna branch (precis som alla råvarubransher) kan vara extremt turbulent.

Watch out !

Sternrapporten

Nicolas Sterns rapport under hösten fick ett enormt genomslag.
En generell slutsats är att kostnaden för den globala ekonomin är liten om man vill undanröja den mycket stora risk som finns om den globala uppvärmningen fortsätter.

Några bra kommetarer under hösten:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=591798

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/6096084.stm

Läs hela rapporten här:
http://www.hm-treasury.gov.uk/independent_reviews/stern_review_economics_climate_change/stern_review_report.cfm

Elpriset rasar

Dagspriset på den nordiska elbörsen Nord Pool är nu nere på 23 öre per kilowattimme.Det är nästan 70 procent lägre än toppriset på 74 öre i slutet av augusti.

Både den varma vintern med låg förbrukning, mycket regn som fyller på vattenmagasinen och lägre markandspris på utsläppsrätter påverkar.

Läs mer på www.nordpool.no

torsdag, november 30, 2006

Placera grönt är skönt – men svårt

http://www.ekonominyheterna.se/nyheter/2006/11/29/placera-gront-ar-skont-men/index.xml

Bra artikel. Men endast en bråkdel av Danska Novozymes försäljning är relaterad till etanol så den aktien är något långsökt.

måndag, november 20, 2006

måndag, november 13, 2006

PV Enterprise till börsen

PV enterprise är ett svenskt bolag som utvecklar solpaneler. I jämförelse med norska REC och andra ser värderingen låg ut.
http://www.pv-enterprise.com/pv/

För några dagar sedan publicerade di en artikel
om haussen i solindustrin. Märkligt nog nämndes inte PV där.

måndag, november 06, 2006

De sänkte sina elkostnader med 20 000

"Kvar blir runt 5000 kWh hushållsel, som familjen fortfarande måste köpa in. För att täcka det behovet har de köpt andelar i ett lokalt vindkraftverk, som ger dem rätt att köpa billig el och dessutom ger avkastning varje år. Om elpriset ökar kommer även avkastningen att öka. - Det är en bra affär, det borde alla köpa, säger Anders Pettersson."
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,922820,00.html

torsdag, oktober 26, 2006

Silicon Valley investerar i solceller

Silicon Valley has changed the world once. Now, thanks to a wave of investment and innovation in solar power, it's on to the next revolution: A massive disruption of the U.S. electricity market
http://money.cnn.com/2006/10/26/magazines/business2/solar_siliconvalley.biz2/index.htm?postversion=2006102610

onsdag, oktober 18, 2006

investera i energifonder

Här är fyra svenska elfonder som du kan investera i.
Alfakraft
Electris Energy Fund
Shepherd Energy Fund
Elexir

http://www.ekonominyheterna.se/va/magasin/2006/41/tjana_pa_hoga_elpriser/index.xml

söndag, oktober 01, 2006

Nordisk börs öppnad

I det senaste nummret av Veckans Affärer skriver de om den nordiska börsen. Det är nu möjligt att köpa finska och danska aktier (tyvärr inte norska) till ett relativt lågt courtage.
VA rekommenderar köp av Vestas (tillverkar vindkraftsanläggningar) och Fortum (finsk motsvarighet till vattenfall). Jag håller med. Strunta i de mindre svenska bolagen vars kurser har trissats upp kanske pga avsaknad av alternativ.

Jag fick en kommentar om att Morphic pysslar med så mycket mer än vindkraft. Att jämföra Vestas med Morphic vore alltså helt fel och amatörmässigt. Jag håller med börsveckan som skrev i ett nummer för några veckor sedan att Morphics kurs har gått upp pga vindkraftshaussen. Inte för att de hyllar bränsleceller.
Dessutom tror jag att investerare delvis jämför verkstadsbolag oavsett vilken marknad de verkar på.

torsdag, september 28, 2006

Lägesrapport Granberget

http://www.granberget.se/ skriver i en lägesrapport att produktionstiden för deras vindkraftspark är minst 12 månader. Total tid från beslut till driftsättning är alltså 1-2 år inklusive tillståndsprocessen etc.

onsdag, september 13, 2006

Hannevind

En artikel i dinapengar tar upp http://hannevind.com/
Hannevinds lösningar är säkert bra för intresserade landsbygdsfolk med mycket tid och som har plats för ett eget litet vindkraftsverk. Min morbror var bonde. Han hade inte speciellt mycket tid över efter att korna och grisarna hade fått sitt.
Kanske är marknaden rika stockholmare med lantställen?

Tyvärr tar dinapengar inte upp möjligheten att köpa andelar, eller andra alternativ som jag har skrivit om.

http://dinapengar.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006%5c09%5c13%5c1480

Morphic

Jag har till min fasa upptäckt att jag inte har skrivit ett ord om http://www.morphic.se/vindkraft .

De har ju levererat hela 12 st (!) vindkraftsverk i sverige (tillverkade av finska WinWinD).
Och orderboken är full. De är också med på ett hörn i vindparkvärnen.

Men... köp inte aktien! Vestas eller andra tillverkare är billigare.
De höga kurserna för Morphic och Borevind är en konsekvens av att det finns få noterade bolag i sverige. Så småspararna driver upp kurserna. Det är en ohållbar situation när stora utlänska bolag knackar på dörren.

artikel i di.se

"Volkswagenchefen är branschens främste motståndare mot dagens biobränsleteknik. Han går emot EU, president George Bush och de amerikanska biljättanra som alla har hyllat etanolen som ett miljövänligt altenativ till bensin i bilar."

Det är värt att komma ihåg att det inte finns någon 100% konsensus för etanol.

fredag, augusti 25, 2006

Sweden Today: Replacing oil with wind and water

http://www.swedentoday.com/PDF/ST2-06.pdf

Miljödomstolen tillstyrker Vindpark Vänern

http://www.morphic.se/docs/060825-VindparkVanern.pdf

Finsk vindkraftsförening

Den finska vindkraftsföreningen har däremot en uppdaterad sida. http://www.vindkraftforeningen.fi/
Bla hittade jag denna notis från deras Wind-kraft journal
Vestas har en betryggande orderbokUnder åren 2006 och 2007 skall Vestas leverera sammanlagt över 700 MW vindkraftanläggningar till både europeiska och avlägsnare kunder, såsom Kina och Nya Zeeland. Senaste höst beställde dessutom den amerikanska vindkraftkoncernen Horizon Wind 1050 MW. Det är inte otänkbart att Vestas gärna skulle se en injektion nytt kapital för att klara av de stora beställningarna.

Finsk vindkraftsförening

Den finska vindkraftsföreningen har däremot en uppdaterad sida. http://www.vindkraftforeningen.fi/
Bla hittade jag denna notis från deras Wind-kraft journal
Vestas har en betryggande orderbokUnder åren 2006 och 2007 skall Vestas leverera sammanlagt över 700 MW vindkraftanläggningar till både europeiska och avlägsnare kunder, såsom Kina och Nya Zeeland. Senaste höst beställde dessutom den amerikanska vindkraftkoncernen Horizon Wind 1050 MW. Det är inte otänkbart att Vestas gärna skulle se en injektion nytt kapital för att klara av de stora beställningarna.

svensk vindkraftsförening

Svensk vindkraftsförenings hemsida är totalt avsomnad. Det har tydligen funnits en hel del material där tidigare eftersom man får träff vid sökning med google. Men allt är borttaget.
Det enda läsvärda som finns kvar är presentationer från deras årsmöte den 21-22 April 2006.
http://www.svensk-vindkraft.org/dokument/SVIFjub-06Links.pdf

måndag, augusti 21, 2006

www.o2.se

Möjligheten att bli ägare av ett vindkraftverk och producera sin egen el får nu stor mediaexponering. Den senast artikeln hittade jag på aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,869709,00.html

Bla så lyfter de fram möjligheten att bli delägare genom 02. Som jag tidigare har skrivit har de dock en ganska hög fast avgift, vilket gör att det är olönsamt för de som förbrukar mindre energi. (den fasta avgiften får stor betydelse om man bara har några få tusen KWh att sprida ut den på).

En annan sak som gör O2 intressant är att de ingår i samma företagsgrupp som vindkompaniet som prospekterar och installerar vindkraftverk. En slutsats är att de anser att det är mer lönande att starta en egen vindkraftförening än att sälja vindkraftverk till lokala föreningar. Är detta slutet på lokala oberoende föreningar? Jag har tidigare sett fjällvind i dalarna dala eftersom vindkraftverket såldes för dyrt. En fördel är dock att O2 inte ser ut att ha någon kö.

Appråpå köer så fick jag ett mail från vindkraftvärnen där de påminner om att man måste betala inträdesavgiften för att få ha kvar sin plats i kön. Opedagogiskt nog så har de inte inkluderat någon statusrapport i mailet. De kanske tror att de inte har någon konkurrens?

google trends

Enligt google trends finns det många etanolintresserade i Umeå. http://www.google.se/trends?q=etanol

onsdag, augusti 16, 2006

"The market is setting the price for farm commodities at their oil-equivalent value. As the price of oil climbs, so will the price of food.
In some U.S. Cornbelt states, ethanol distilleries are taking over the corn supply. In Iowa, 25 ethanol plants are operating, four are under construction, and another 26 are planned.
Iowa State University economist Bob Wisner observes that if all those plants are built, distilleries would use the entire Iowa corn harvest. In South Dakota, ethanol distilleries are already claiming over half that state's crop.
The key to lessening demand for grain is to commercialize ethanol production from cellulosic materials such as switchgrass or poplar trees, a prospect that is at least five years away. "


"By investing not in hundreds of wind farms, as we now are, but rather in thousands of them to feed cheap electricity into the grid, the U.S. could have cars running primarily on wind energy, and at the gasoline equivalent of less than $1 a gallon. "

Länk till cnnfn.com's artikel

onsdag, augusti 09, 2006

Wal-Mart planerar att börja sälja Etanol !

"Our goal would be to make E-85 available across the U.S.," Rich Ezell, senior strategy manager of fuel at Wal-Mart, said recently Länk till cnnfn artikel.

Titta också på GM's livegreengoyellow kampanj i usa.

Det är troligt att etanol blir den nya bubblan. Det kommer att hypas och skrikas. Aktierna kommer att gå till månen. Det finns slående likheter med internet. Och se bara på hur våra liv (långsamt) förbättras med internet! (och hur många som blir stenrika på kuppen!)

En ny industri föds. Det är dock inte helt säkert att just producenter av etanol är de stora vinnarna. Skogsmark kanske får ett nytt värde? Eller de som tillverkar enzymer som bryter ner organiskt material till etanol? Jag måste fundera ett tag till. Det borde gå att göra jämförelser med när bensin branchen skapades, eller någon annan process industri eller konsumentmarknad.

Jag tror att andra alternativ (tex vätgas, biogas) kommer mycket senare. Även om de teoretiskt är bättre så har etanolen sprängt flera barriärer mot en massmarknad.

tisdag, augusti 08, 2006

fortsättning på DN's artikelserie om vindkraft

Dn fortsätter med en till artikel.
Kan det vara så att vindkraft nu med dessa höga elpriser är lönsamt utan subventioner? Sluta tjafsa om subventioner och självklart ersätter vindkraften kol och inte vattenkraft eller kärnkraft!

En investering i en vindkraftsförening ger en räntabilitet som motsvarar >10% bankränta. Vad håller energi- och privatrådgivarna på med? Ska de fortsätta att bara prata om bergvärme, luftvärme pump?

Artikel i DN om vindkraft

Dn artikel idag "Nu lyfter den svenska vindkraften".

"Vindkraften är på frammarsch i Sverige. Många elkunder köar för att köpa in sig i vindkraftverk, samtidigt som de stora elbolagen gör miljardinvesteringar i en takt som gör att tillverkarna inte hinner med."

Per Ribbing från svef säger att de har 500 medlemmar i kö. Fantastiskt! Men det är alltid SVEF som intervjuas. Aldrig någon annan..

Vad som inte sägs i artikeln är att det finns alternativ. Min favorit är Granberget. Boka en andel nu! Först till kvarn gäller!
Dessutom finns o2, som dock verkar ha en väldigt hög årsavgift (=inget för småförbrukare). Vad jag vet så är Kalmarenergi och Kvarkenvinden klara med sina projekt för stunden, men jag tror att Kalmar energi kommer att fortsätta bygga fler kraftverk. Kvarkevinden är en otrolig succe!

Utöver dessa har jag inte hittat fler föreningar som söker medlemmar just nu. Jag fortsätter söka efter fler, men kanske kan DN göra några riktigt bra uppföljningsartiklar om alternativen och ekonomin i vindkraft!

fredag, juli 14, 2006

Oljepriset idag

Bloomberg har den bästa sida för att se oljepriser. Det finns flera olika oljepriser. Det är skillnad på olja som handlas i London och tex New York pga fraktkostander. Dessutom finns det en spot marknad (=leverans idag) och futures (=leverans om en eller flera månader). Ofta är det future priset som citeras i tidnignarna. Olja är en relativt dyr vara att lagra och hantera, så de flesta transaktioner resulterar inte i någon fysisk leverans. Istället avräknas de ofta kontant.

onsdag, juli 05, 2006

Novozymes etanol enzymer

Novozymes är ett danskt företag som tillverkar de enzymer som används vid nedbrytning av skogsråvara till etanol. Idag säljer de bara små volymer av enzymer för etanolproduktion, men det ser ut att öka snabbt (över 14% ökning enligt årsredovisningen). Självklart finns det många andra företag som tillverkar enzymer, tex Danisco etc. Enzymer används i massor med produkter, tex i tvättmedel. Men jag tycker att det är ett intressant exempel på ett företag i värdekedjan.

Khosla on energy investing

Khosla är en legend som mer och mer fokuserar på investeringar i energi. Han har bla pushat ordentligt för etanol. Video on CnnFn.com: VC legend Khosla on energy investing.

Läs också: Kermit got it exactly right: It's not easy being green
" The fact is, wind does have a promising future. The best installations can generate power almost as cheaply as coal, the nation's largest source of power. In the United States, windpower consumption doubled from 1989 to 1999 and then doubled again between 2000 and 2004. It now accounts for enough energy to keep 1.6 million households comfy."

måndag, juli 03, 2006

Bästa etanol sidan

På detta forum finns massor med info om etanol.

lördag, juli 01, 2006

regeringens oljekommission

I höstas tillsatte regeringen en oljekommission som fick uppdraget att peka ut vägar att minska oljeberoendet. Kommissionen arrangerade ett antal hearings och de har varit lärorika. Nu har den lämnat en slutrapport. Jag tycker att slutsatsen är mycket snack om långsiktiga mål, och väldigt litet om konkreta åtgärder.

fredag, juni 30, 2006

Regeringen ger klartecken till Kriegers Flak i södra Östersjön

Regeringen lämnade idag Sweden Offshore Wind AB (som ägs av Vattenfall) tillstånd till en gruppstation för vindkraft i Sveriges ekonomiska zon. Anläggningen, med 128 vindkraftverk, kommer att placeras på grundområdet Kriegers Flak i södra Östersjön, tre mil söder om Trelleborg. Regeringens Pressmeddelande

torsdag, juni 29, 2006

hetare än hetast !

Nyheterna bara väller in..
IKEA investerar i miljövänlig energi. Detta driver säkert på efterfrågan på solpaneler ett snäpp till. Dyr el - bingo för Alfa Laval. Efterfrågan från bioetanolmarknaden har fördubblats på ett år.

tisdag, juni 27, 2006

SPAX Biobränsle

FöreningsSparbanken säljer nu en obligation där avkastningen är knuten till råvaruindex för biobränsle. Klicka här för att läsa mer (länk till FSB).

söndag, juni 25, 2006

Etanolproducenten Aventine Renewable börsnoteras

Denna vecka noteras ytterligare en etanolproducent, Aventine Renewable (ticker: "AVR"), på New York börsen. Marknaden för etanol är på väg att explodera i USA efter att flera delstater beslutat att tillsätta 5%-10% etanol i bensin för att få bättre miljö och billigare drivmedel. Vi har redan 5% etanol i all bensin som säljs i Sverige (och nästan allt importeras från Brasilien). I Sverige har vi dessutom E85 med 85% etanol för flexifuelbilar. Det dröjer i USA, även om en förvånansvärt stor del av bilflottan i USA faktiskt är av typen flexifuel redan idag. Men nu när USA börjar med 5%-10% etanol i all bensin skapar det en jättemarknad. Läs Cnnfn.com's artikelserie om etanol.

torsdag, juni 22, 2006

checklista

Det blir mer och mer populärt att köpa en andel i en vindkraftsförening och därmed sänka elpriset. I praktiken går det till så att en enkomisk förening köper ett vindkraftverk, och medlemmarna betalar en insats som motsvarar investeringen. Ofta kostar varje andel ca 5000kr, och ger rätt till 1000 KWh vindraftsel.

I många hus är det för dyrt att byta till tex bergvärme, och då är detta ett alternativ. Men ofta har man också kvar en rejäl elförbrukning efter investeringen i bergvärme (för att driva bergvärmepumpen, och för hushållsel), och då är detta ett sätt att få ner priset på den kvarvarande elräkningen

Varje medlem får maximalt köpa andelar som mostsvarar sin elförbrukning. Om du har en lägenhet med 2000 KWh så är max andelar 2 st a 5000 kr st, dvs en total investering på 10000 kr. Om förbrukningen är 20.000 KWh så är max andelar 20 st, dvs en investering på 100000 kr.

Eftersom det är en avsevärd investering bör man tänka till så att man väljer rätt. Här kommer en lightversion av en checklista:
Tror du att elpriset fortsätter på denna höga nivå eller stiger?
Har du tittat på andra alternativ, tex: isolera vinden, täta fönstren, investera i jord eller bergvärme, fjärrvärme?
Har du tittat på att köpa aktier i ett företag som investerar i vindkraft eller annan förnyelsebar energi istället, och därmed få en avkastning som följer elpriset och kompenserar för din elräkning?

Vill du binda kapitalet i en investering där du inte ensam kan bestämma? Idag kan man lätt sälja sin andel eftersom efterfrågan är större än utbudet, men det är inte säkert att det är så om 5-10år. Betänk att du binder pengarna på lång tid.

Varje vindkraftsförenining har avtal med en elleverantör för att det administrativa ska fungera. Så du måste byta elleverantör. Det i sig är inget problem alls eftersom elmarkanden är avreglerad, men undersök vilken fast avgift per år som den nya elleverantören har! Om du har en lägenhet så betyder den fasta avgiften mycket för den totala kostnaden. Dessutom har vindkraftsföreningen en årsavfit på några hundralappar, och den varierar. Får du verkligen ett lägre pris om du har en högre avgift från den nya elleverantören, och en årsavgift till föreningen? Och välj rätt förening! (föreningen/leverantören O2 har den absolut högsta fasta avgiften)

Olika föreningar har olika syn på hur länge verksamheten ska bedrivas. Tydligast syns detta i hur avskrivningen hanteras. En anläggning har en beräknad ekonomisk livslängd, och en del föreningar inkluderar kostanden för att ersätta verket i framtiden i elpriset. Vinster samlas i föreningen för återinvestering. Elpriset blir då ofta ca 24 kr /KWh. Andra föreningar betalar tillbaka insatsen löpande och samlar inte ihop till ett nytt verk i föreningen.

Studera vem som sitter i föreningens styrelse. Har du tex förtroende för Goes som sitter i SVEF? Är du tillfreds med den lokalpatriotiska karaktären som andra har, tex Granberget?

Jag har själv ännu inte tänkt klart, men det lutar åt en investering i följande prioritetsordning:
- fjärrvärme för värmen
- andelar i vindförening för kvarvarande elförbrukning (hushållselen) Jag har ännu inte valt vilken det blir
- investeringar i diverse företag för reseten av kapitalet.

tisdag, juni 20, 2006

Elforsk årsrapport vindkraft 2005

Elforsk skriver en utmärkt årsrapport som innehåller det mesta om vindkraften i sverige 2005. Läs den!

måndag, juni 19, 2006

Kritik mot vindkraft

Tidskriften Analys och Kritik har en logg på allt som bör gå fel med en satsning på vindkraft. Även om mycket ser ut att vara överdrivet negativt, så utgör den en intressant "contrarian view". Naturligtvis är många upprörda över att sk "miljövänliga" investeringar får bidrag och skattelättnader. Annan kritik handlar om att det är dyrt att ansluta vindkraft till elnätet. Dessutom finns det argument som säger att vinkraften till och med höjer andelen kolkraft eftersom det inte alltid blåser och el inte går att spara till när det inte blåser.. Vad som är helt säkert är att en investering inom detta område innebär en politisk risk som bör kvantifieras i tex olika scenarios.

fredag, juni 16, 2006

annons från vindkraftens branchföreningar

Intressant läsning: Denna annons från vindkraftens branchföreningar var med i DN och många andra stora tidningar för någon månad sedan.

tisdag, juni 13, 2006

Mona Sahlins fyrklöver

Samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin har nu hittat sin fjärde vindkraftssamordnare
som ska underlätta utbyggnaden av vindkraft i stor skala i Sverige. Regeringen vill bygga ut vindkraften med 10 TWh på tio år. Som utlovades i Regeringens vindbruksproposition

värdelöst vetande om vindkraft

fredag, juni 09, 2006

kooperativa vinkraftsföreningar

Vindkraftsprojekt som köps och drivs kooperativt är helt skattebefriade. Det är en otrolig fördel i ett land med höga skatter på energi. Om ett vindkooperativ ger en avkastning på 7% av insatta medel så motsvarar det en bankränta på 10% (med 30% skatt på ränta).

Göteborgs Vind Nr 1 beskriver det så här:
- Att köpa andelar i vår vindkraftsförening är lönsammare än att ha pengar på banken! Bengt Sjöstrand är säker på sin sak. Fyra år som ordförande har gett erfarenhet.&endash; Som medlem i vårt vindkooperativ har man tillgång till egenproducerad el. Förutsättningen är att hushållet är anslutet till Göteborgs Energis elnät. Varje andel ger rätt till 1000 kWh per år. Men hushållets elanvändning måste vara lika stor eller större än antalet andelar det köper.- Och det är här det fiffiga ligger, säger Bengt. I och med att det är egenproduktion av el, så är den skattebefriad! Att Göteborgs Energi distribuerar elen och tar betalt för distributionen, har ingen betydelse. Göteborgs Vind tar emot betalningen från Energibolaget och drar av föreningens kostnader, till exempel underhåll och kapitalkostnader. Överskottet betalas tillbaka till medlemmarna som återbäring. Och återbäringen är skattefri som för alla konsumentföreningar.- IdÈn kommer från början från Göteborgs Energi, minns Bengt. 1991 började bolaget undersöka möjligheterna att använda fömybara energikällor. De kom snabbt fram till att vindkraft var olönsamt för bolaget, men att en ekonomisk förening skulle vara lönsam för hushållen som är bolagets kunder. Kooperativa exempel

Kooperativa eknomiska föreningar är inte ovanliga i sverige. Exempel är OK, KF, Swedish Meats, Lantmännen.. Nutek skriver så här: Nutek

tisdag, juni 06, 2006

vindpark värnens ekonomiska information

Miljöprövningen kommer att ta ca ett år i anspråk – kanske längre om det blir utdragna överklaganden. Byggandet av vindkraftparken beräknas att börja under 2007.
Vindkraft Gässlingen Ekonomisk förening (VGEf) avser att äga ett av de 10 verken och sälja andelar i detta till allmänheten.

FaktaEtt vindkraftverk på 3000 kW genererar ungefär 8 000 000 KWh el per år. En andel motsvarar 1000 kWh/år vid normalårsproduktion under verkets förväntade livslängd på 20 år. Vi kommer alltså att sälja c:a 8 000 andelar á 5000 kr styck. (Exakt pris för andelarna vet vi först när vi vet vad verken kommer att kosta.) Medlemmar som har egen elförbrukning kan delta med minst en andel och högst med det antal andelar som motsvarar 100 % av den lägsta förväntade årskonsumtionen av elström, dock högst med 12 andelar.
VindkraftselGenom att producera egen el följer man med i framtida elprishöjningar. Du är med i produktionen av miljövänlig energi. Om du flyttar kan du ta med dig dina andelar. Du kan också sälja dina andelar om ditt behov av vindkraftsel skulle förändras.

EkonomiVindelektricitet ersätts idag med ca 50 öre/kWh plus miljöbonus. Miljöbonusen försvinner om ett par år och kan därför inte ingå i en kalkyl. Om man räknar med oförändrad ersättning för vindel beräknas vindkraftverket generera 5000 kr ( 10000 kWh) per andel på 10 år. Drift och underhåll av vindkraftverket beräknas till 9 % av omsättningen. Överskottet disponeras enligt medlemmarnas önskan.

måndag, juni 05, 2006

Ett konsortium planerar att bygga en vindkraftspark i värnen. Detta projekt gynnas troligtvis av att vinkraft på havet får en större subvention än på land och de planerar stora snurror (som torde ge bra ekonomi). För privatpersoner har det bildats en ekonomisk förening: Vindpark Värnen som tar emot intresseanmälningar nu.

Förutom de lokala energibolagen så är svenska kyrkan med Svenska kyrkans Tidning

Frågan för en privatperson är: varför ska jag köpa andelar i en ekonomisk förening istället för aktier i ett bolag, och vilken avkastning och risk innebär det? Jag ska försöka besvara det i nästa inlägg.

söndag, juni 04, 2006

investera i annan förnyelsebar energi

Det finns möjligheter att investera i annat än vindkraft.

Vi har ju fjärrvärme, och där hittar vi tex Rindienergi på gotland.

Ett annat alternativ är vattenkraft, och detta företag finns noterat på oslo börsen: Statkraft.

Ett tredje alternativ är solenergi. Exemplet här är ännu ett norskt bolag: Artikel i Nyteknik om REC

Ett fjärde alternativ är www.vkg.se

Ytterligare en väg att gå är att fokusera på etanol, och i USA finns det några producenter av etanol tex Xethanol och Verasun (som precis har introducerats på börsen).
Cnnfn har en artikelserie som handlar om investeringar i etanol.

Det är också fullt möjligt att handla med utsläppsrätter, läs mer på STEMs hemsida.


Och för att spåra ur totalt så kan man tänka på uran och rent vatten... som i denna artikel.

onsdag, maj 31, 2006

olika sätt att investera i vindkraft

Jag har hittat 4 olika sätt att investera i vindkraft.

1. Köp aktier i en tillverkare av utrustning som behövs för vindkraft.
Exempel på företag: Vestas och Clipperwind och Morphic

2. Köp aktier i en firma som producerar energi med vindkraft.
Exempel på företag: Eolusvind och Borevind och Ownpower


3. Köp andelar i ett vindkraftverk.
Exempel på vindkraftföreningar: svef och o2 och Kalmarenergi och Kvarkenvinden och Granberget


4. Bygg ditt eget vindkraftverk
Exempel:
Läs denna bok: Vindkraft i teori och praktik

..

tisdag, maj 30, 2006

Läs denna tidning!

Windpower Monthly

Published 12 times a year since 1985, the magazine is owned by the three directors of Windpower Monthly A/S: Torgny Møller from Denmark, Bill Canter from the United States and Lyn Harrison from Britain. Windpower Monthly has correspondents in up to 20 countries and main bases in Europe and the United States. The magazine is independent of outside economic and political interests. Circulation is world wide.

.

introduktion

Jag skapar ni denna weblog för att anteckna den information jag hittar om investeringar i förnyelsebar energi, tex vindkraft och solenergi. I mån av tid ska jag också skriva om etanol och annat.

Creeper