söndag, juli 13, 2008

Motorjournalisterna lär sig ekonomi och miljö

För några veckor publicerade DN en artikel Dyrast att köra etanolbil . En liten brist är att de jämför små bilar med stora familjebilar. Om de hade gjort en jämförelse mellan V70 etanol och V70 diesel så hade de upptäckt att V70 etanol har lägst rörliga kostnader och lägst inköpspris. Men självklart är Prius billigare. En eldriven moppe är ännu billigare.
Aftonbladet tycker att V70F inte ska klassas som miljöbil, eftersom de drar mer soppa pga lägre energiinnehåll i etanol. Men de glömmer att informera om att V70F är billigare än motsvarande diesel. Jag tankar gärna en extra gång per månad för att slippa stödja OPEC's slaveri, och istället stödja fattiga Brasilien. Etanolen som säljs i sverige är ju gjord av sockerrör i södra Brasilien, långt från regnskog, och ger arbete åt 1000-tals fattiga.

Nu dundrar DN vidare på sin lärokurva och har upptäckt att etanolbilar har bäst andrahandsvärde Orskaen är naturligtvis att de kan tankas med etanol eller bensin, så om etanolen plötsligt skulle visa sig vara fel så kan de lika gärna köras på bensin. Dieselbilarna kan dock bara köras på diesel.

Nästa steg på lärokurvan är sannolikt att biljournalisterna upptäcker att hybridbilar använder batterier som ska bytas ut, och att produktionen av hybridbilar är komplex. Både den mer komplicerade produktionen och utbyte av batteri betyder högre utsläpp från start. Etanolbilar kräver däremot minimala justeringar av redan existerande bilmodeller.

Om något år kanske någon kommer på den futuristiska iden att det går att kombinera hybriddrift med "plugg in el" och etanoldrift

Det ska bli spännande att se kunskapen växa fram.

Inga kommentarer:

Creeper