måndag, november 05, 2007

86,5 TWh

Så mycket el krävs för att ersätta alla fordonsbränslen i sverige med el. För att förstå hur mycket det är kan nämnas att elförbrukningen i sverige idag ligger på strax under 150 TWh per år.

Då slipper man den årliga halkan

Men då är inte flyget medräknat. Inrikesflyget dyker - företagen tar tåget av miljöskäl
Tåg drivs oftast av el....

1 kommentar:

Magnus Persson sa...

Nu är du faktiskt inte riktigt ärlig med ditt debattinlägg. 86,5 TWh skulle inte vara den mängd el som skulle krävas för att ersätta alla fordonsbränslen i Sverige. 86,5 TWh är den energimängd som idag används i alla fordon. Det är inte ens i närheten av samma sak.

En förbränningsmotor har en verkningsgrad som är förvånansvärt låg (30% är bra - vanligare är 20-25%). Åtminstone två tredjedelar av bensinen som säljs i Sverige används alltså inte för att driva bilarna framåt utan endast och allena till att elda för kråkorna. Dessutom kör vi ofta onödigt stora, och därmed tunga, motorer i svenska bilar.

Elmotorer har å andra sidan sällan verkningsgrader under 90%. Även om batterier och drivsystem minskar effektiviteten ytterligare något så ligger den fortfarande skyhögt över den som går att nå med en bensinbil. Vid en omställning till eldrivna bilar skulle alltså mängden energi använda till transporter minska drastiskt. Vattenfall är optimister och tror på en faktor fem effektivare energianvändning (då räknar de antagligen med även andra vinster som regenerativ bromsning, minskad vikt mm). Även om de är lite väl optimistiska när de tror att alla svenska fordon ska kunna drivas på knappt 20 TWh så skulle man även med en faktor tre-fyra nå runt 25 TWh. Betydligt lägre än vad du skriver i ditt inlägg, med andra ord, och inte alls totalt orealistiskt.

Creeper