fredag, november 23, 2007

di skriver om etanolbilar

DI's mest oseriösa artikel om etanol
1. alla bilar har en värdeminskning. -70% är inte onormalt för nya bilar.
2. Etanolbilar drar inte mer soppa. De kan köras på bensin och då är förbrukningen exakt lika som vanliga bränslebilar. Om de körs på etanol så är förbrukningen 30-40% högre än bensin, men det kompenseras av att E85 är billigare vid pumparna. Just nu sparar man ca 1 kr per min på att tanka etanol.
3. Den extra service som krävs är ett enkelt oljebyte. Extrakostanden är ca 700 kr vartannat år. Om man gör det själv är extrakostanden 300 kr vartannat år. Antag att bilen lever i 20 år. Den extrakostand som uppstår är alltså 700 kr vartannat år, dvs 10 st oljebyten a 700 kr = 7000 kr. Bilar vars motorer får ny olja ofta torde leva längre...

Slutsats: det märks att di.se är reklamfinansierat och till varje pris vill ha läsare oavsett hur seriöst det är. Aftonbladet är bättre.

Eller är det kanske ett symtom på börsdirektörernas arrogans? De kör ju helre en jeepar från det tidigar 1900 talet

1 kommentar:

Anonym sa...

Läs Forskning & Framsteg 7/2007! Där finns artikeln ”Etanol – slöseri med resurser och energi”. För att framställa etanol från vete i Sverige skulle vi behöva odla upp nästan hela Götaland och Svealand för att försörja transportsektorn. För att framställa en liter etanol går det dessutom åt energi motsvarande 0,58 liter etanol. Rena etanolbilar är därför en återvändsgränd, vi kommer aldrig att kunna producera så mycket etanol som krävs för att driva världens bilar. Det är istället plug-in el(hybrid)bilar vi bör satsa på. Genom att övergå till elmotorer istället för förbränningsmotorer i bilarna skulle vi spara väldigt mycket energi. Enligt Energimyndighetens ”Energiläget 2006” förbrukade vi 93 TWh under 2006 för inrikes transporter, varav 89% var bensin och diesel. Endast 3,1% av vägtrafikens användning var förnyelsebara drivmedel. Med elbilar skulle energiförbrukningar för vägtransporter bli en ungefär en fjärdedel vad en är idag eftersom en elmotor har så mycket bättre verkningsgrad än en förbränningsmotor. En elbil skulle dra ca 2 kWh/mil, vilket med dagens elpris skulle kosta 2 kr/mil. Björn Sandén skrev i en debattaritkel i Svenska Dagbladet (http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_286483.svd) att om vi satte solceller på den yta som vi behöver odla vete på för att försörja etanolfabriken i Norrköping skulle vi kunna försörja Sveriges hela transportbehov om vi hade elbilar.

Creeper