konservatism i bil & miljöfrågan
SLU är omkörda av en Saab Biopower med etanol från sockerrör som odlas i södra brasilien. De reagerar med klassisk förnekelse och ilska. Usch! Bättre då att fortsätta köpa olja från saudi.
Mängden energi som åtgår är betydligt större än för att framställa motsvarande mängd bensin. Odling och förädling av spannmålsetanol är mer energikrävande än utvinning och förädling av råolja. Men merparten av energin som används i fabriken är av förnybart ursprung, och eftersom spannmål är en förnybar råvara innebär det att nettoutsläppen av fossilt koldioxid från denna sorts etanol enligt tillverkaren är 80 procent lägre än från motsvarande mängd bensin. Alltså blir nettotillskottet av koldioxid betydligt mindre från Norrköpingsetanol än från bensin även om primärenergiförbrukningen är högre.
Vid tillverkning av bränsleetanol från sockerrör produktionen av biomassa högre per areal-enhet än för svensk spannmålsetanol. Detta tillsammans med storskalig odling och låga löner gör denna etanol billigare än inhemsk, även med hänsyn tagen till långa transportvägar. En schablonmässig siffra kan anges till att utsläppen av växthusgaser minskar med c:a 70-80% från sockerrörsbaserad etanol.
Läs gärna THE ECONOMIST: CHEAP NO MORE. Rising incomes in Asia and ethanol subsidies in America have put an end to a long era of falling food prices
I år kör vi på etanol från brasilien. Nästa år kommer det en etanolbil med elhybridmotor. Då är förbrukningen nere på 0,7 liter per mil. Om 2 år invigs den första etanolfabriken i afrika. Om 3 år kommer det en lönsam tillverkningsmetod för att utvinna etanol från svensk skog.
Den utvecklingslinjen är jobbig för skogsforskarna. Not invented here. Bättre då att forstätta med separat energi (olja) till bilar.
Kanske ska DN försöka mappa upp framtiden för olika alternativ?
Om 20 år finns det bilar som kan köras med 100% el. Då står valet mellan att värma upp huset eller att köra bilen. Eller?
PS rör inte min BMW.
En del kommentarer liknar Olle Svenssons (s) kommentar om miljöpartiet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar