fredag, februari 22, 2008

Ändringar i min miljöportfölj

Generellt är jag positiv till förnybara aktier, men på kort sikt gäller det att välja rätt. Nu har jag ändrat om i min portfölj.

Greentech.dk: Ökar
Ser förvånansvärt billig ut. Snart endast 3ggr egna kapitalet.

Vestaas.: Ökar
Ett måste.

Vindandelar: Ökar
Andelar i vindkraftsverk motsvarande min elförbrukning ser ut att vara den absolut bästa placeringen. Mycket beroende på att jag slipper elskatter. http://www.vindparkvanern.se/ är mitt val

Carlsson fonder (Dnb) och Black Rock fonder inom miljö: Givet inslag i ppm och pensionssparande. Ger viss exponering mot USA och Asien. Jag har inte hittat några bättre miljöfonder

Borevind: Jag minskar
Aktien har gått mycket bra de senaste månaderna. Placera Nu har dock en negativ analys
Jag väntar med köp tills den faller tilll ca 10kr

Morphic: Ingen position
Jag är extremt orolig för att detta bolag ska ta stryk precis som alla andra förväntningsbolag nu när börsen är turbulent. Dessutom är lönsamheten i deras satsning på torn till vindkraftsverk ytterst tveksam och den ser inte ut att utvecklas speciellt bra. Ännu mer tveksam blir jag när ledningen försöker måla upp en annan bild.

REC och PVE: Ingen position
Jag tror att de får problem med ökade kostnader för insatsvaror, preccis som Placera Nu noterar i sin PVE analys

Skyllermarks: varning. Oerhört dyr aktie.

Nibe: Ökar
Ser bra ut.

Fortum: Överväger position

Inga kommentarer:

Creeper