lördag, januari 02, 2010

börsfall 2010

Jag har nu tänkt klart och positionerar mig för börsras 2010. Kanske kommer det inte att hända, men jag är klart nöjd med avkastningen 2009, och vill behålla mina pengar mer än se dem växa ytterligare några procent.

En viss andel likvida pengar (bankkonto, för att utnyttja köptillfällen), en viss del i räntefonder (för stabil avkastning), och en viss del i aktier gäller som portfölj i alla lägen. Nu byter jag dock ut aktiedelen måt xact bear och hedgefonder.

I den spekulativa portföljen blir det xact bear 2.

När börsraset kommer så faller sannolikt kronan igen. Det är dåliga nyheter för förnyelsebar energi eftersom utrustningen till stor del importeras. Faktum är att vissa bolag (tex Eolus Vind) bygger hela sin affärside på att importera vindkraftverk. Not a good place to be om jag har rätt.
Mer lockande är tex www.greentech.dk som även har intäkter i euro.

Have a good one.

Inga kommentarer:

Creeper