fredag, februari 22, 2008

Ändringar i min miljöportfölj

Generellt är jag positiv till förnybara aktier, men på kort sikt gäller det att välja rätt. Nu har jag ändrat om i min portfölj.

Greentech.dk: Ökar
Ser förvånansvärt billig ut. Snart endast 3ggr egna kapitalet.

Vestaas.: Ökar
Ett måste.

Vindandelar: Ökar
Andelar i vindkraftsverk motsvarande min elförbrukning ser ut att vara den absolut bästa placeringen. Mycket beroende på att jag slipper elskatter. http://www.vindparkvanern.se/ är mitt val

Carlsson fonder (Dnb) och Black Rock fonder inom miljö: Givet inslag i ppm och pensionssparande. Ger viss exponering mot USA och Asien. Jag har inte hittat några bättre miljöfonder

Borevind: Jag minskar
Aktien har gått mycket bra de senaste månaderna. Placera Nu har dock en negativ analys
Jag väntar med köp tills den faller tilll ca 10kr

Morphic: Ingen position
Jag är extremt orolig för att detta bolag ska ta stryk precis som alla andra förväntningsbolag nu när börsen är turbulent. Dessutom är lönsamheten i deras satsning på torn till vindkraftsverk ytterst tveksam och den ser inte ut att utvecklas speciellt bra. Ännu mer tveksam blir jag när ledningen försöker måla upp en annan bild.

REC och PVE: Ingen position
Jag tror att de får problem med ökade kostnader för insatsvaror, preccis som Placera Nu noterar i sin PVE analys

Skyllermarks: varning. Oerhört dyr aktie.

Nibe: Ökar
Ser bra ut.

Fortum: Överväger position

torsdag, februari 21, 2008

Klimatskojare

Nu kommer en varning för klimatskojare i en artikel i nyteknik . Indeed bör man alltid veta vad man köper och att priset inte är för högt, även när det handlar om utsläppsrätter för att klimatneutralisera utsläppen. Energimyndigheten har en guide

måndag, februari 18, 2008

gräv någonannanstans - klimatberedningen

Klimatberedningen har strandat. FP vill ha kärnkraft och begreppet "gräv där du står" existerar inte för regeringen. Märkligt att de lämnar en så viktig fråga vidöppen för oppositionen. LRF basen ger alltså upp och utredningen slutar i en antiklimax.

Jag tar saken i egna händer och köper vindandelar i http://www.vindparkvanern.se/

Edit: Kritiken i medierna stiger. SVD skriver: Rörigt om klimatmålet och ekonominyheterna: missad historisk chans. Jag gissar att M får backa precis som med biltullarna som de nu får försvara med näbbar och klor. Troligen kommer kärnkraften att bli en nyckelfråga. Finland satsning på kärnkraft kommer säkert att starta debatten.

söndag, februari 17, 2008

lillgrund lönsamt

Vindkraftsparken lillgrund har redan producerat 1/3 av årets planerade produktion Därmed ser den satsningen ut att bli lönsam. Troligen har de underskattat hur mycket det blåser till havs.
Med lillgrund syns sverige nu på världskartan

På andra sidan sundet finns ett vindkraftsbolag som investerar i Italien. Där har de mycket förmånligare regler. http://www.greentech.dk/ har dessutom gått ner i börsturbulensen, och bolaget är mitt förstahandsval i sektorn.

I motsats till aktier i vindkraftsbolag, så gör man dessutom ett rejält skatteklipp (slipper nästan hela elskatten) och man köper vindkraftsandelar i en ekonomisk förening. (dock får man maximalt teckna för den el man förbrukar i huset, sommarstugan och lägenheten).

Privat ska man teckna vindandelar i http://www.vindparkvanern.se/ . Troligen är även deras kalkyl alltför försiktig, så kalkylen blir kanske ännu bättre. Det är inga små idealister som står bakom projektet. Satsningen sker industriellt med stora möllor. Jag får rysningar av tanken på att miljöpartister startar vindkraftsföreningar och förvaltar pengar genom att köpa små ineffektiva vindsnurror på platser med dåliga vindlägen, tex i skogen.


Edit: på lillgrund snurrar verk från siemens och vindparkvänern använder verk från http://www.winwind.fi/sverige/etusivu.php. Nu har dock Vestas fått ordning på sina havsverk enligt www.vestas.com

torsdag, februari 14, 2008

elbilar och etanolbilar

Riksdagens trafikutskott har fått en hearing idag. Gissningsvis kommer etanoldebatten att fortsätta ett bra tag. I USA fortsätter satsningen på etanol. PEIX är ett aktieval

DI har en bilaga om etanol

måndag, februari 11, 2008

Bloggar och ansvarig utgivare

Jag fick en fråga om vem som är ansvarig utgivare. Vem ställer en sån fråga? Iallafall är svaret är att jag är ansvarig, och kan kontaktas via kommentarsfunktionen (jag publicerar dock bara kommentarer som lyder lagen och bidrar till en bättre värld :-)
Denna sida lyder Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (och jag har en PhD i Law)
Det finns över 112.000.000 st bloggar i världen enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Blog
Välkommen till en ny värld.

Borevind får köpa 20% i storrun

Borevind får köpa 20% i Storrun. Den nya VDn svarar på frågor på DI

Yahoo ger lektion i förhandlingsteknik

Nokia och SonyEricsson lanserar nya lurar. Men det mest underhållande är följa Microsofts bud på Yahoo och hur Yahoo ger en tydlig lektion i förhandlingsteknik

vindkraft world-wide hit

Sverige är efter när det gäller vindkraft . Priser och väntetider på vindkraftsverk påverkas mer av boomen i europa, kina och usa.

Edit: Nyteknik har en bra artikel om vindkraft i usa med länkar till statistik.

söndag, februari 10, 2008

Gyllenhammar visar vägen

Pehr G. Gyllenhammar ger sin syn på miljö, industri och politiker i en av DNs utmärkta artikelserier. Han har föregått med gott exempel genom att ställa upp i styrelsen i http://www.arisewindpower.se/ och dessutom satsa 3.000.000 av egna pengar. Han ser tydligen en ekonomisk fördel med förnyelsebara investeringar.

Samma dag läser jag en artikel om SSAB som är sveriges indstris största miljöbov och StoraEnso har miljöproblem i Brasilien. Hur länge överlever dessa företag?

Tallolja och svartlut

DN har 2 artiklar idag om andra generationens drivmedel Han gör drivmedel av svartlut och Tallolja ger biodiesel

lördag, februari 09, 2008

skit in skit ut del 2

SVD skriver idag att Svanenmärkt bilbränsle på väg. Det kan förhoppningsvis reda ut den förvirring som jag tidigare har beskrivit i tex stora värden på spel när etanol utmanar.

Det ska bli oerhört intressant att höra vad "bmw bromsar bäst" grabbarna på aftonbladets bilredaktion skriver om det förslaget. Det smartaste vore om de tar tillfället och gör en pudel. Men frågan är om de är så smarta? Collins senaste artikel har rubriken Skojarna ljuger sig blåaa i miljödebatten , där han ännu en gång går till angrepp mot etanol. Komiskt nog tror han att "små dieselbilar" är bättre än "stora törstiga etanolbilar", och därmed bevisar att han fördömmer all sprit trots att en del hembrännt faktiskt inte är dåligt, dvs han har aldrig jämfört Skogsstjärna med Finkel. Är de konservativa och teknikfientliga eller jobbar de i symbios med en bilindustri som ser etanolen som ett rejält hot?

PS När biobränsle pressar priset på grödor uppåt, är det bra för bönder. Därmed är det också bra för de 75 procent av jordens fattiga som lever på landsbygden. Biståndsorganisationen Utan gränser har intervjuat representanter för bönder i Afrika, vars gemensamma ståndpunkt är att biodrivmedel snarare är en möjlighet än ett hot.

fredag, februari 08, 2008

långfärdsskriskor säljes

Jag brukar tro att klimatet går i vågor, och att det är en hysteri runt klimatförändringarna, men även jag börjar träffas av bombardemanget i tidningarna. Nu senast att vintern inte kommer

PS sämsta köpet: långfärdsskriskor

Det får bli Andy W på moderna ihelgen istället Bilderna på SVD lockar till ett besök

In the future everybody will be famous for fifteen minutes. är en verklighet idag
Googles tolkning av warhol

http://en.wikipedia.org/wiki/Andy_Warhol

fredagskul

Varför faller kvinnor för farliga män? får mig att tänka på Chuck Norris. Leta inte efter Chuck Norris- han finner er . En viss varning är dock på plats. Speciellt för feminister över 80 år med hjärtproblem

stora värden på spel när etanol utmanar

Krigsrubriker i SVD Nyteknik DN mfl när ytterligare rapport publiceras. För bara några dagar sedan stog en svensk forskare upp för etanolen.

Etanol = Sprit. Alla norrlänningar vet att man kan göra sprit av det mesta. Skit in skit ut. Precis så är det med etanolen. Beroende hur den tillverkas så blir miljöfördelarna bra eller dåliga.
Ibland är journalisterna nyktra nog att påtala att den etanol som säljs i sverige görs effektivt av sockerrör i brasilien, långt, långt bort från amazonas.
Pikant nog har vissa börjat tro att bensin, diesel eller tom naturgas är bättre. Länk till en förvirrad herre . Ingen av alla forskarrapporter påstår att etanol är bättre än fossilbränsle av tex bensin. Ofta blir dock svaret att det är bättre med cykel eller kollektivtrafik.

Ofta är det herrar som kallar sig teknikfreak som pratar om nackdelarna med etanol. De pratar i nästa mening om BMWs nya fartvidunder. (dvs när de inte flashar ner till italien för att testa gummi med lättklädda damer).

EU höjer dock inte tullen på E85 och det var kanske inte så bra för svensk tillverkning av etanol men samtidigt spelar det ingen roll eftersom agroetanols fabrik är endast är en större test anläggning.

måndag, februari 04, 2008

omvänd vinstvarning i Vestas

Vestas rapporterar om ett starkt 2007. Framförallt är marginalerna mycket starkare än väntat. Kursrusning! Cleantechfonder går starkt.

lördag, februari 02, 2008

Blogg som pensionssparande

Fler borde blogga. Dagens pensionärer har en massa erfarenhet och upplevelser att ösa ur. Ungdommar bloggar i större utsträckning, men det är ännu inte speciellt utbrett.
Att starta en blog är superlätt. Inkomster från adsense och Tradedoubler är små men regelbundna. Vi pratar kanske om mellan 1-20 kronor per dag för en liten blogg. Men det är ett enkelt och roligt sätt att få ett tillskott till kassan. Dessutom blir det stora pengar över tiden. 20kr/dag*365 dagar/år *30 år=219.000kr... Blog istället för pensionssparande!

Min erfarenhet är att det är bäst att hålla sig till ett ämne som man brinner för, och har man flera ämnesområden så är det bäst att öppna separata bloggar. Självklart ger det större inkomster om man skriver på engelska och skriver intressanta artiklar. Men vad ska man skriva om då? Tja, hur det var att växa upp på en bondgård i värmland under 40-talet, vilka kläder som är snygga, reseberättelser som kan fungera som en guide till resemålet etc etc.








fredag, februari 01, 2008

torsdag, januari 31, 2008

Grön teknik billigt

http://www.greentech.dk/ har ett eget kapital på ca 26 DKR. De har precis gjort en nyemission till kursen 95 DKR. Nu har kursen fallit till ca 80 DKR, dvs strax över 3 gånger eget kapital.
Det är mycket billigare än andra bolag inom cleantech. Trots att Greentech är aktiva i länder där elpriser för miljövänlig el är de högsta i världen. Solklart köp.

Så deklareras nätinkomster

Några som har annonser på sina bloggar tjänar en del pengar, typ piratebay Tyvärr gäller det inte mig. De jag har ger i snitt 1 krona per dag. Faktum är att det är så litet att jag funderar på att ta bort dem.
Andra kan dock tjäna litet på annonsering. Dessutom är det ganska lätt att sätta upp en nätbutik och sälja saker via internet. De som är äldre och uppfostrade frågar sig då kanske hur man ska deklarera sina nätinkomster. Unga på nätet riskerar dock en skattesmäll eftersom de sällan tänker på skatter. Så om man ska vara riktigt riktigt hederlig så ska nätinkomster från adsense rapporteras som en hobby. Glöm inte att dra av kostnader som är direkt hänförliga till hemsidan/bloggen tex domainnamn.

Svaret är både enkelt och svårt. Det enkla svaret är att alla inkomster ska deklareras. I Sverige måste man dock bestämma sig för vilken typ av inkomster det handlar om. Är det inkomst av tjänst, eller näringsverksamhet, eller hobbyverksamhet? Jag tror att de flesta bloggar tjänar så små belopp att det handlar om hobby.

Skatteverket har en infosida om skatter

Edit: nej, man behöver inte ha ett registrerat bolag för att dra av kostander.
Edit: det som självklart säljer är sex, småbrudar, bröst, naket, sexhistorier, nakna svenskor etc.

onsdag, januari 30, 2008

The Bernanke Put


Happy days are here again !
Samtliga realtillgångar kommer att gå bra, och huspriserna kommer inte att falla.
Nu väntar vi bara på att mobbningen av Svanberg ska sluta :-)

söndag, januari 27, 2008

Ödesdag för etanolen

Det är fortfarande lönsamt att köra med etanol (e85) främst pga en lägre trafikskatt med också eftersom det är billigare än bensin vid pumparna. Det senare kan dock ändras den 4 februari då EU kanske höjer importtullarna . Europeiska jordbruksmaffian vill göra etanol av vete och inte av sockerrör från Brasilien som mycket effektivare och miljövänligare. Möjligen är det bra för att skynda på utvecklingen mot etanol framställd av skogsavfall, men det kortsiktiga bakslaget överskuggar. Eftersom en bil som kör på etanol drar 30-40% mer än bensin är det extra viktigt att köra miljövänligt som de numera lär ut på bilskolorna

lördag, januari 26, 2008

rekordproduktion av vindkraft

Det blåsiga vädret har gjort att vidkraften producerar mer än någonsin.

http://www.svenskenergi.se/sv/Aktuellt/Kraftlaget/
Det är tydligt att vindkraften producerar mest på vintern då behovet av el är störst (därmed minskar behovet av att starta kolkraftsverk under kalla dagar). Det är också tydligt att produktionen varierar stort. Variationen kommer troligen att minska något, och lästanivån av produktion höjas, när vi bygger fler vindkraftsverk i norra sverige. Men produktionen kommer fortfarande att variera stort. Alltså behövs det en basproduktion av tex vattenfall eller kärnkraft, och debatten om att ersätta kärnkraft med vindkraft är bara löjlig. Kärnkraft kan bara ersättas med annan "basel" eller minskning av elförbrukningen. Samtidigt är el ett extremt bra sätt att överföra energi. "Nirvana" är ju att alla bilar körs på el, och då behövs mer elkraft.
Men det är också ungefär det enda som skulle kunna höja elförbrukningen så mycket att vi behöver bygga nya kraftverk utöver de vi redan har idag. Ökad vindkraft, ökad effekt på befintliga kärnkraftsverk och bättre energieffektivitet kommer snarare göra att Sverige kan exportera el de närmsta 20 åren.

Annan utmärkt vindkraftsstatistik
http://www.vindstat.nu/
http://www.vindenergi.org/driftuppfolj.htm

torsdag, januari 24, 2008

Fortum: vad kostar elen 2012?

Så här mycket kostar det att tillverka 1 kwh el enligt fortum se sid 12. Det är ganska tydligt att vindkraft behöver stöd. Med elcertifikat som vi har i sverige är vindkraft på samma nivå som kärnkraft. Det mest slående är att prisgapet mellan vindkraft och kärnkraft har minskat snabbt de senaste åren. Kärnkraft har blivit dyrare pga högre uranpriser, samtidigt som den tekniska utvecklingen pressar ner vindkraftens pris. (jämförelse med samma presentation för något år sedan).

Fortum har också kommenterat EU's klimatpaket

Lite som Klondike

Inte för att ölandsbladet är en så bra informationskälla, men de har rätt i att tidigare värdelösa blåshål nu kan ge avkastning på marken om ett vindkraftsverk placeras där. Ersättningarna varierar, och de är kanske inte lika höga som nämns i artikeln. Men ändå bättre än 0.

Etanoldebatt => videospel om peakoil

Det rasar en hetsig debatt på aftonbladet om etanol och svältande barn. I ena ringhörnan står bilreportrar med inlägg1 inlägg2 och inlägg3 . I det andra hörnet står gröna bilister med inlägg4 .
Tråkigt nog för aftonbladets bilreportrar så har precis EU tagit ställning i frågan. I princip förstår jag inte varför en bilreporter plötsligt vill kommentera etanol, svält och produktion av mat. Men eftersom de inte riktigt orkar läsa tjocka rapporter föreslår jag att Collin köper dettta videospel om peakoil till sin dvd i fossilbilen.

Advokater tjänar på miljön

Realtid - tidningen för spekulativa nyheter - skriver att advokater tjänar på klimatchocken
Det visar bara på att det finns stora pengar att tjäna på klimatet som är en av vår tids största trend.

onsdag, januari 23, 2008

teckna andelar i Lagmansberga Vind Tvåan Ek. För.

Erbjudande att teckna andelar i de nya vindkraftverken.

Acciona solandelar

Jag läste en artikel i nyteknink om Spanska Acciona som planerar att leverera minst tvåhundra turbiner om året till den amerikanska marknaden.
Jag hittade följande:
ACCIONA, through its subsidiary ACCIONA Solar, has developed and patented the concept of solar gardens, a new solar energy system created by the company. It allows individuals to invest directly in small photovoltaic installations that become their property but are located on a common site with other owners. The company will exceed 31 MWp by the end of 2007.
Alltså andelsägande av solkraft !

Skrämmande hockeymatch

Investerare är extremt oroliga och vill inte ta risk nu. Kraftigt fall på börsen. Om vi går in i en konjunktursvacka är det ett hinder för förnyelse inom energimarknaden. Men elbolag är iofs något av det mest stabila som finns.

VKG börsstoppat

Spekulationer om konkurs

Edit: Idag kom svaret. Företagsrekonstruktion. Aktien faller ytterligare 60%

Eu-kommissionens utsläppspaket

En summering av artiklar idag. Mycket att läsa. Jag återkommer.

Fredrik Reinfeldt säger att EU kräver mer vindkraft . Äntligen har moderaterna fattat vilken enorm fördel detta blir för Sverige. Men sossarna och Greenpeace anser att det är för litet paket och Sverige ska skämmas -- På den andra kanten gråter basindustrin

DN
Huvudpunkter i EU-kommissionens energi- och klimatpaket
Europa visar vägen för klimatet
EU-kommissionen väntas föreslå att Sverige minskar koldioxidutsläppen med 17 procent och ökar andelen förnybar energi till 49 procent, enligt uppgift till TT.

SVD
Ekvationen verkade helt omöjlig
Sverige toppar miljörankning
Sverige klarar EU-miljömål

VESTAS jublar i sin Pressrelease

Svensk energis kommentar

tisdag, januari 22, 2008

måndag, januari 21, 2008

är samhället sårbart?

I flera städer runt om i världen har hackare lyckats ta sig in i elnäten och stänga av strömmen.
och Regn, snö och översvämningar skapade kaos i stora delar av Storbritannien på måndagen.
Var 2 nyheter på webben. Mest troligt är att krigsrubriker säljer.

örnkoll på flyget

De flesta vet att man kan kika på flygavgångar på http://www.lfv.se/ men http://www.flygradar.se/ är roligare. Dessutom kan man nu slippa köerna för 1300kr

tveksam kärnkraft

Kärnkraft är inte förnyelsebar. Tillgången på uran är inte oänlig, och priset på uran har stigit rejält. Dessutom brukar man inte ta med avvecklingskostnaderna i priset för kärnkraft. Det gör att jag tvekar på kärnkraftens verkliga pris

De som är positiva till kärnkraft är nog egentligen positiva till ett lågt elpris. Om kärnkraften är dyr skulle stödet försvinna ut i en varm bassäng i östersjön.

Eftersom forsmark fortfarande anses vara en säkerhetsrisk och efter problemen i vattenfalls tyska kärnkraftsverk behöver man inte komma ihåg tjernobyl för att tveka om säkerheten.

Tyvärr finns det ett större problem med att vara positiv till kärnkraft: vem vågar investera i solenergi eller vindenergi på 30 år om staten tänker satsa på en annan teknik?

Det finns ett solklart case där vi kan övervintra tiden till bättre teknik (intrssant insändare om fusionskraft i dagen DN). Effektivare användning och satsning på förnyelsebara energikällor kanske gör att vi inte behöver bygga ut kärnkraften? Hur mycket kärnkraft behöver vi som bas de närmsta 20-30 åren? Knappt någon har reagerat på att vindkraften idag subventioneras med något öres påslag på elnotan. Kanske är kostnaden för att klara oss från kärnkraft bara några ören.

Hur många liberaler kommer att hoppa över från FP till C det närmsta året? Dags för en fusion av FP och M på sikt ?

söndag, januari 20, 2008

Så går börsen på måndag

Om du sitter en söndag och undrar om börsen går upp på måndag, så är börsen i Israel den bästa indikatorn. Den är öppen och ger en bra indikation på hur världens marknader kommer att hanter stängningen i USA i fredags.

Livslängd på hus

Jag hittade livslängd på badrum och livslängd på hus när jag rensade bokmärken.
Det kan användas som riktlinjer för hur mycket man ska amortera eller spara när man har köpt hus eller lägenhet. Eller som checklista vid köp av ett äldre hus..

Räkna med byte och renovering Byggmaterial och konstruktioner har begränsad livslängd. Nedan följer livslängden för en del vanliga huskonstruktioner. Är konstruktionen äldre kan du som köpare inte räkna med att den ska hålla.
10 år Ommålning ute och inne
15 år Byte av golvbrunn
20 år Byte av elradiatorer Byte av expansionskärl Byte av våtrumstapet Byte av värmepanna Byte av varmvattenberedare Byte av motor ventilationsfläkt
25 år Byte av dräneringssystem Byte av hängrännor och stuprör Byte elcentral Byte av isolerrutor
30 år Byte av takpannor och plåttak Byte av väggkakel Omfogning av fasadtegel
35 år Byte av parkett
40 år Byte av gårdsbrunn
50 år Byte av fönster Byte av oljetank Byte av trappor ute och inne Byte av vatten- och avloppssystem

Peakoil är numera ett videospel

Intressanta presentationer om peakoil finns här

lördag, januari 19, 2008

Putte storm i ett vattenglas

Riktigt underhållande om stormen:
Stormen ska heta Putte - Svenska folket är kloka
Byggnadsställning rasade på östermalm - Kärrings rullator förstörd
Orolig? Nej vi är vana - Göteborgare
Prommenadstorm i Göteborg - Avenyn aldrig hotad
Ovanliga gran arter hotade - Botaniska trädgården i Göteborg

SLUs variant av bonde söker fru

http://koldioxidensvanner.slu.se/ - lantbruksuniversitetet.

fredag, januari 18, 2008

Allt är inte soligt

Både REC och Vestas har dalat rejält de senaste veckorna. VKG vinstvarnar igen och drar med sig Nibe i fallet

rekordproduktion av vindkraft

Januari 2008 ser ut att bli alla tiders rekordproduktion av vindkraft, förutom god vind så här långt så kommer det nu in ett riktigt oväder över västsverige där många av vindkraftsverken finns. Ref: http://www.vindstat.nu/

Dessutom är elpriset på http://www.nordpool.no/ helt ok trots mild vinter. Denna gång är det ett högt kolpris som håller priserna uppe.

Edit: Vindkraftsverk börjar producera energi vid 4 m/s och stängs av vind 25 m/s för att förhindra skador i storm. Max effekt uppnås vid 12-15 m/s. Siffrorna gäller www.vestas.dk modeller.

torsdag, januari 17, 2008

Lamm miljövänligt kött

Jag tycker att det är litet tråkigt att just lamm kopplas ihop med kloning. Enligt naturskyddsföreningen är Lamm nämligen mycket miljövänlig mat.
Länk till SNF utredning matens värstingar

PS och ICA strular igen Hur bra är deras affärsmodell med enskilda butiksägare egentligen?

Miljöteknikfonder heta

Dagens industri belyser idag miljöteknikfonder . Som vanligt en ganska ytlig artikel. Tex har de inte orkat kolla att Black Rock har ca 40% av kapitalet i nordamerika och DnB Nor har 40% i europa. Det finns dessutom fler skillnader. Globalt finns det massor av placeringsmöjligheter, jag har ju tidigare skrivit om det , tex har ett gigantiskt företag i Spanien noterats Iberdrola Renovables . Men jag tackar för den lucka i nyhetsrapporteringen som gör att jag har en del läsare ;-)


Edit: CNN har just publicerat en artikel: Green energy's hottest stocks for 2008

måndag, januari 14, 2008

favoritaktierna går bra

Borevind (som är på väg att köpa en solcellsfabrik) och Tricorona (som har fått positiv press), håller inte bara emot nedgången, de stiger. Visserligen är de små, men jag tror just dessa 2 har störst möjlighet att växa sig stora av de Svenska milöaktierna.

Vindkraftstekniker nytt hett yrke

Vindkraften växer i Sverige, och Det kommer att behövas fler ingenjörer . Samtidigt råder det en generell brist på ingenjörer i högkonjunkturens spår. Brist på kompetent folk är ett rejält problem om vi ska klara klimathotet !

söndag, januari 13, 2008

60W istället för 40W

De kassa kvaliteten på lågenergilampor gör att man ska ersätta 40W lampor med lågenergilampor som motsvarar 60W. Spar energi gör man ändå. En bonuseffekt är att man ser skiten bättre. Dessutom ska de inte placeras i utrymmen där man tänder och släcker ljuset ofta, eftersom det kan ta upp till 5min innan lamporna ger full belysning.
Läs DNs test av lågenergilampor

Läs också om fusk med märkning av kylskåp

fredag, januari 11, 2008

kärnkraft = Marion Jones

Fp har rätt i att kärnkraft behövs med make no misstake, kärnkraft är lika rent som Marion Jones ... Och plötsligt är etanol från sockerrör bra. Tänk om den informationen hade pumpats ut tidigare.

tisdag, januari 08, 2008

The perfect storm

pågår just nu på elmarknaden http://www.nordpool.no/ Det dröjer nog bara någon dag innan det når löpsedlarna. Jag tror att pengarna är tryggare där än på börsen. Det faktum att några faktiskt köper oljeoptioner på 200 USD visar att farhågor för att oljan blir dubbelt så dyr .

Den danska investmentbanken Saxo ser ett mörkt 2008. Men det beror ju på var man har sina pengar och hjärta :-)

måndag, januari 07, 2008

Kommunpolitiker

I Göteborg rullar pengarna redan nu eftersom de oroas av översvämningar om 100 år. Kanske är det en Svensk variant av Ecomaffians sophantering i Neapel? Speciellt ekonomiskt kan det inte vara eftersom vi inte vet vad som händer om 5år (bevisat av kommunismen). Götet går dock längre med 100års planer.. Men det är väl populistiskt rätt.

söndag, januari 06, 2008

OLED TV strömsnål

OLED TV som visas upp på en prylmässa i usa är ett bra exempel på hur tekniken kommer att minska klimathotet. De behöver ingen bakgrundsbelysning och är därmed energisnålare.

Sure signs of an alt-fuels investment bubble

I just know a good old-fashioned investment bubble when I see it. A smart idea first attracts true believers, then clever opportunists, then momentum investors and finally the rubes who invest their money at the top of the cycle. Bubbles are productive, by the way, as they usually lead to positive change. You just don’t want to be the investor left holding the bag.

Bra citat.

Jag tror dock att vi bara har sett början på denna uppgång. Bubblan toppar om 10-20 år.

Klirr i kassan

Som ett alternativ till de alltmer populistiska affärstidningarna (läs dagens industri), så brukar jag surfa in på några bloggar som skriver om ekonomi. Bra bloggar på Svenska är tex http://www.klirr-i-kassan.se/. Ibland de senaste posterna finns en utmärkt genomgång av inflation.

http://www.torstensson.com/weblog/ är en blogg om internet och ekonomi. Bör läsas minst 1 gång per månaden.

Internationellt kan nämnas http://www.bubblegeneration.com/ som verkligen ger nya tankar.

fredag, januari 04, 2008

the green team

DN - det är inte the end of the world och maten blir ju dyrare oj oj oj..

The green team will save us all

Please use condoms

Komposten är bättre ställe för barnet än barnrummet
Småbarnsföräldrar - matbutikernas drömkunder

Vindkrafts­andelar är dagens internet­aktier

Vindkrafts­andelar är dagens internet­aktier – alla vill vara med på racet och är övertygade om att priserna kommer att fortsättaatt stiga Artikeln på ekonominyheterna belyser potentialen. Tyvärr har de fel när de trycker på väntetid etc. Man kan redan idag köpa andelar i min favorit http://www.vindparkvanern.se/ eller http://www.o2.se/ och många fler föreningar. När denna extremt lönsamma investering är gjord (skattefördelar, dock kan man max investera sin egen elförbrukning), så finns många andra investeringsmöjligheter som jag tidigare har skrivit om.

Men man ska inte blanda ihop detta med de små vindsnurror som finns främst för segelbåtar eller sommarstugor. Det finns ingen anledning att köpa en egen snurra, när man kan köpa en andel i ett riktigt, stort, verk med utmärkt ekonomi.

Läs också: Klimatprofessorns sista debattinlägg

torsdag, januari 03, 2008

Iberdrola Renovables Noterat

Iberdrola Renovables noterades på Madridbörsen i december 2007. Deras prospekt är iofs läsvärt, men på över 500 sidor, vara 30 sidor om risker.

Bolagets marknadsvärde är gigantiskt. Om jag räknar rätt närmare 30 miljarder USD.

Någon som fortfarande tvivlar på värdet med förnyelsebar energi ?

onsdag, januari 02, 2008

Analys av Morphic i dagens industri

Dagens industri avslutar året med en "analys" av Morphic . Det är en ganska bra genomgång av deras verksamhet. Tyvärr nämns inga prognoser, och "analysen" är i form av ett kåseri.

Helt klart är att bolaget har gjort en fantastisk resa, och aktien har gått med rakertfart. Dock är inte kursutvecklingen ovanlig för förhoppningsbolag inom starkt växande marknader.
Personligen tror jag att tex Borevind, Tricorona eller fonder är bättre köp just nu.

Mest intressant är att kåseriet sätter fokus på den jätteindustri som nu växer fram.

torsdag, december 27, 2007

vestas går som tåget

Det väller in order till Vestas. Det är ett konkret bevis för att vi ser början till en boom.

2007 var det förnybara året

2007 går till historien som det år då förnekelse vändes till erkännande av klimathotet. Det gick inte en enda dag utan att något skrevs i svenska medier om förnyelsebara energikällor. DN, SVT och tillochmed dagens industri har speciella avdelningar för klimatet. Internationellt är det litet si och så, tex Kina som kör på med kol

Exakt hur bråttom det är råder det ingen samsyn runt. Kanske blir det 2008 års steg?

Det sista steget, nämligen att det faktiskt går att göra något åt problemen redan idag, kommer säkert att komma en bra bit in i framtiden. Hoppas det inte är för sent (Bu ! där skrämdes jag på samma sätt som alla medier har gjort 2007 !)

Finansmarknaderna och industrin är inte speciellt uppmärksamma på klimatet. Det finns visserligen en gryende förnyelsebar industri, men energislösande produkter säljer fortfarande som smör i solen. Räkna med att det ändras 2008.

Riskkapitalisterna har lockats av solenergi och det blir spännande att se hur snabbt tekniken blir billigare. Gäller moores lag ?

2007 var också året då Sverige upptäckte vindkraften, några år efter resten av världen.

Gott nytt år !

fredag, december 21, 2007

Borevind storsatsar på solenergi

Investmentbolaget Borevind köper majoriteten i ett av Sveriges ledande solenergiföretag, solpanelstillverkaren GPV, Gällivare PhotoVoltaic AB i Gällivare. GPV har en omsättning på cirka en halv miljard kronor och 70 anställda.

Borevind måste göra en nyemission för att få in pengar till köpet. Aktien stiger dock rejält idag. Med köpet får Borevind tillgång till kassaflöden som de inte har haft tidigare.

Ur ett svenskt perspektiv är det roligt att vi plötsligt har svenskt ägande inom solenergi.

DN belyser idag en annan svensk industri, tyska enercons produktion av vindkraftstorn på kockums gamla ubåtsvarv i malmö .

Det svenska börsnoterade Morphic har också produktion av torn på licens från finska WinWinD i Filipsstad och Kristinehamn

Vägen bort från klimathotet är att investera och konsumera.

torsdag, december 20, 2007

Bush's clean energy man

Andy Karsner was in an ebullient mood the other day, and for good reason. Congress had just approved an energy bill, which, despite serious flaws, puts the country on a path that will promote renewable energy, reduce our dependence on oil, dramatically increase energy efficiency and curb the growth in greenhouse gas emissions.

Arnold Schwarzenegger ilsken över stoppad klimatlag

I ljuset av ovan kan det vara intressant att läsa litet mer om elpriser i USA . Intressant är att priserna ligger en bra bit under de svenska. Dock är elpriserna så pass höga att investeringar i vindkraft ökar starkt, naturligtvis med viss subvention.
Priserna varierar också ordentligt från delstat till delstat. Kanske något att fundera över när vi pratar om samma elpris i hela europa.

söndag, december 16, 2007

konservatism i bil & miljöfrågan

SLU är omkörda av en Saab Biopower med etanol från sockerrör som odlas i södra brasilien. De reagerar med klassisk förnekelse och ilska. Usch! Bättre då att fortsätta köpa olja från saudi.

Mängden energi som åtgår är betydligt större än för att framställa motsvarande mängd bensin. Odling och förädling av spannmålsetanol är mer energikrävande än utvinning och förädling av råolja. Men merparten av energin som används i fabriken är av förnybart ursprung, och eftersom spannmål är en förnybar råvara innebär det att nettoutsläppen av fossilt koldioxid från denna sorts etanol enligt tillverkaren är 80 procent lägre än från motsvarande mängd bensin. Alltså blir nettotillskottet av koldioxid betydligt mindre från Norrköpingsetanol än från bensin även om primärenergiförbrukningen är högre.

Vid tillverkning av bränsleetanol från sockerrör produktionen av biomassa högre per areal-enhet än för svensk spannmålsetanol. Detta tillsammans med storskalig odling och låga löner gör denna etanol billigare än inhemsk, även med hänsyn tagen till långa transportvägar. En schablonmässig siffra kan anges till att utsläppen av växthusgaser minskar med c:a 70-80% från sockerrörsbaserad etanol.



Läs gärna THE ECONOMIST: CHEAP NO MORE. Rising incomes in Asia and ethanol subsidies in America have put an end to a long era of falling food prices


I år kör vi på etanol från brasilien. Nästa år kommer det en etanolbil med elhybridmotor. Då är förbrukningen nere på 0,7 liter per mil. Om 2 år invigs den första etanolfabriken i afrika. Om 3 år kommer det en lönsam tillverkningsmetod för att utvinna etanol från svensk skog.
Den utvecklingslinjen är jobbig för skogsforskarna. Not invented here. Bättre då att forstätta med separat energi (olja) till bilar.

Kanske ska DN försöka mappa upp framtiden för olika alternativ?

Om 20 år finns det bilar som kan köras med 100% el. Då står valet mellan att värma upp huset eller att köra bilen. Eller?

PS rör inte min BMW.

En del kommentarer liknar Olle Svenssons (s) kommentar om miljöpartiet

lördag, december 15, 2007

Placeringar i internationella cleantech aktier

Det finns ett hav av internationella företag som kan betecknas som cleantech.
Sustainablebusiness.com har en bra lista När samma publikation listar 2007 års top sustainable stocks så finns inga svenska bolag med. Däremot har både Norge och Danmark företag på listan.

Sanningen är att om man bara tittar på Morphic, Borevind, VKG mfl miljöföretag på stockholmsbörsen så är det 0,000001% av cleantech. e24 skriver att flera av dessa är av typen högrisk & förhoppningsbolag

Svårt att välja bolag från listan ovan? Absolut! Bara att köpa och följa utlänska aktier är en utmaning. Dessutom är det svårt att pricka in vinnarna i ett område som är i sin linda. Det självklara svaret är fonder. Jag återkommer med en review över miljöfonder.

USA not the bad guys

Svenska medier får det att låta som att USA ger med sig i miljöfrågan.
Min personliga uppfattning efter regelbunden läsning av amerikanska tidningar är att USA gör minst lika mycket som sverige i milöfrågan. Av alla 1000-tals åtgärder i USA har svenska medier främst rapporterat om "etanol från vete" och "Bush och Arnold Swarchenegger boxas igen". Dax att surfa in på NY times, cnnfn.com , washington post istället för att slöläsa svenska tidnignar!

Döda alla hästar. Skit i brasilien

En häst äter enorma mängder hö, och det tar upp stora åkerlappar som vi kan odla vete på.
Våra förfäder var alltså riktiga miljöbovar när de åkte runt med häst och vagn.

Numera åker vi omkring med bilar som motsvarar 240 limpor bröd . Enligt DN motor är det absolut bäst att den energin tas från fossila bränslen i väntan på att vi hittar en 100% lösning på miljöfrågan. Att ta motsvarande energi från etanol är inte bra. Även om sveriges etanol produceras effektivt av sockerrör i brasilien 3000 km från amazonas. Arbetarna på fälten får ju arbeta hårt och det gör ju inga andra i brasilien (de svälter ju). Enligt DN Motor är det bästa sättet att förbättra levnadsförhållanden i brasilien att helt enkelt sluta köpa etanol.

Nej, bättre då att fortsätta göda araberna och norrmännen. Att det kanske dröjer 50 år innan bilar som kan gå till 100% med el eller vi kan använda farlig vätgas eller giftig metanol spelar ingen roll. Bättre att vänta och se. Dumt att driva på utvecklingen genom att köra etanolbil.

PS
vilken bil släpper ut mest skit? En snål diesel eller en etanolbil?
vilken bil bidrar till bättre levnadsförhållanden i brasilien?
Viklen bil är bäst? En som drivs av etanol från oanvända åkerlappar i europa där man tar tillvara restprodukter till andra syften, eller en diesel som först använder skitig olja och om 10 år använder biodiesel ?

DN Motor borde ta ett snack med DN miljö.

torsdag, december 13, 2007

Ernst & Young Advisory Services

Advisory Services for the Renewable Energy Sector har en hel del läsvärt material, tex Country Attractiveness Indices

värme från glödlampor, vindkraftel mm

DN's utmärkta frågelåda reder ut begreppen om tex lampor och värme.

Om vindandelar skriver de så här:
"Fråga från Berndt Tenlid: Jag har visserligen direktverkande eluppvärmning men har samtidigt drygt 90% av hushållets energibehov täckt av andelar i ett vindkraftverk. Detta fanns inte som alternativ i DNs värdering av hushållets miljöpåverkan. Hur stor blir påverkan av detta?
Svar från Lotta Bångens: Bra investering! Du har sett till att det finns mer vindkraft på den europeiska elmarknaden. Samtidigt använder du fortfarande el för uppvärmning. OM du minskar din användning kommer användningen av fossila bränslen för kraftproduktion att minska i Europa. El bör bara användas där det inte finns något annat alternativ, t ex för belysning, pumpar, fläktar, utrustning inom industrin mm. Där gör dina vindkraftandelar störst nytta. Du påverkar fortfarande miljön, trots att du har gjort en bra (och säkert lönsam) miljöinvestering (tyvärr). Nu är det inte så lätt att hitta rimliga alternativ i direktelvärmda hus. Här bör staten hjälp till ännu mer för att skynda på teknikutveckling och få ner kostnaderna på alternativen."

tisdag, december 11, 2007

Norsk olja kan bli värdelös

Norges finansminister Kristin Halvorsen öppnar för att begränsa oljeutvinningen för att bromsa klimatförändringarna. Oljan kan i framtiden bli värdelös, säger hon till tidningen Verdens Gang, VG

Något överdrivet, men det stämmer nog att trenden inte riktigt pekar uppåt för olja. En förändring av klimatavtalen kan påverka Norsk ekonomi.

Vad är mest riskfyllt - investeringr i olja eller investeringar i förnyelsebar energi ?

måndag, december 10, 2007

slopad köpavgift för BlackRocks fonder hos Avanza

Denna vecka har Avanza ingen köpavgift för Black Rocks fonder. De har fonden "new energy" som är en av de bättre fonderna inom förnyelsebar energi. Läs mer på http://www.avanza.se/
OBS ! Gäller endast denna vecka !

söndag, december 09, 2007

En obekväm samming

går i repis på tv4 just nu. För er som missar det finns det en hel Al Gore på YouTube

fredag, december 07, 2007

vindpark vänern har god ekonomi

Jag har ju tidigare berättat om http://www.vindparkvanern.se/ och fördelarna med att köpa andelar i det projektet. (i korthet: enorma skattefördelar för privatpersoner ger snabb pay-back).

Informationen om projektets ekonomi har dock varit tunn. Nu hittade jag dock en notis på kyrkvindens hemsida (kyrkvinden är en av delägarna). Trots dyrare verk ger en insats på 5000kr ca 1000kwh el .

Det ska jämföras med tex:
o2 som har samma pris eller
Kalmarenergi pris 5000kr eller
SVEF där andelen kostar 6000kr eller
Ljusterovind där andelen kostar 7000kr eller
Dalavind där andelen kostar 5700kr eller
Kvarkenvinden där priset var 5500kr

De olika projekten är byggda vid olika tidpunkter, vilket delvis kan förklara prisskillnaden. Men framförallt har nog de olika projekten olika ekonomi tex beroende på hur mycket det blåser.
Just nu har de flesta långa köer, (dock inte vindparkvänern)

Eftersom de flesta föreningar kräver att man byter elleveranför så kan även fasta avgifter skilja en del.

Dessutom har några föreningar strategin att spara i ladorna för att bygga ett nytt verk efter 20-25år, och därmed är elpriset för dem ca 23 öre. I andra förenignar köper man elen för ca 12 öre, och lämnar frågan om ett nytt verk om 20-25 år till framtiden (dvs en ny insats betalas när det är dax att bygga nytt). Personligen tycker jag att det inte är bra att samla vinster i en förening över en så lång tidsperiod.

Nyteknik rapporterar att EON tvekar med vindkraftsverk till havs.
citat: "Priset på havsbaserade vindkraftsverk och utrustning steg med 50-70 procent mellan 2004 och 2006 och har fortsatt att öka i pris under 2007. Prisutvecklingen på landbaserade verk har däremot bara ökat med 10-20 procent under samma tid". Dessutom påstås det att konkurrensen är mindre för vindkraftsverk till havs.

Möjligen är vindparkvanern speciellt eftersom det byggs i en insjö och på ett grund, så det kanske inte är samma sak som "till havs".

Men idag kommer också besked om att Miljödomstolen i Vänersborg gav på fredagen tillstånd för 30 vindkraftverk på Skottarevet utanför Falkenberg.


Förlorare torde dock vara traditionella elleverantörer tex Vattenfall när privatpersoner inkluderar en investering i vindel i nästa bostadsköp för att slippa oroa sig för elpriserna. Nu väntar jag bara på en driftig mäklare som packeterar ihop vindandelar i huspriset (något för JM, PEAB och Skanska). Eller när bergvärme kompletteras med vindandelar (man får ju trots allat kvar en saftig elnota även efter investeringen i berg eller luftvärme).

onsdag, december 05, 2007

Äckligt och miljöfraligt kött

Förutom att det är äckligt så rekommenderar ICA mindre kött . Sannolikehten för att köttätandet ska stiga är noll.. Nästa miljökampanj planeras troligen redan nu: tema kött

Eftersom tidnignen buffe ger köttfärstips i senaste numret kan man gissa att ICA är totalt lamslaget och inte förmår sig stoppa det numret. Alternativt att de tror att många redan har glömt äcklet.

Rena snurren - vindkraftsyra i Sverige

En bra artikel idag på nyteknik som citerar affärsvärldens senaste nummer .

Nu har Nu har affärsvärlden lagt ut orginalartikeln .

Ett litet problem är att det är just planer och det finns riktigt många hinder för vindkraften kvar.

Men även om bara en bråkdel av planerna blir verklighet, så är potentialen enorm. Och tro inte att Sverige ligger i framkant här... Det vi beskriver som yra är verklighet i många andra länder.

Är vindkraft = den enda realistika förnyelsebara tekniken idag?

tisdag, december 04, 2007

Ekonomimannen

http://magiskapa.blogspot.com/ - American Psycho bloggar

Ukraina godtar höjt gaspris

En nyhet som har enorm betydelse, kanske främst för sparare i Ryska fonder.
Ukraina och Ryssland slöt på tisdagen ett avtal om 2008 års pris på gas

Hur hittar ni hit ?

En slumpvis undersökning av vilka sökord på google som leder till denna sida.

Elbilar
wallenstam energi
tricorona
microlån nobelpristagare
skyllermarks
cowpower
oljebyten etanolbilar
Sweden Today
investera vindkraft
vindmölla
bra vindlägen
Suzlon
Etanol
arise morphic
talloil konkurs
hannevind
ap fond satsar grönt
robertsfors vind
rindi pellets
avskrivning av vindmölla
di etanol miljövänligt
delägare vindkraft
rabbalshede arise

måndag, december 03, 2007

Sjunde AP-fonden satsar 3 BSEK på grön teknik

Tidigare har Andra AP fonden investerat i Greentech.

Nu kommer nyheten att Sjunde AP-fonden ska satsa 3 miljarder kronor av pensionspengarna på grön teknik De verkar ha kommit till samma slutsats som jag, dvs att noterade bolag är dyra, men flera onoterade (eller noterade på smålistor) har OK prislappar.

Vi gör inte det här för att vara vita riddare utan för att vi ser bra avkastningsmöjligheter

Läs mer om AP fonderna här . Tydligen är det den sjätte som måste placera i små bolag, men de andra kan också göra det.

lördag, december 01, 2007

Mobilprogrammet som håller koll på dina utsläpp

Lagom till FNs stora klimatmöte på Bali den 3 december har EU låtit utveckla ett program som hjälper medborgarna i unionen hålla koll på sina dagliga utsläpp av växthusgaser. Ladda ner programmet här

Tipset kommer från en artikel i nyteknik
Faktum är att denna riktigt nördiga tekniktidning nu skriver mer om förnyelsebar energi än IT och telekom. Det säger något om hur hett detta är.

DN har sedan länge en extremt bra artikelserie om klimathotet. Dagens Industri är något segare (men de kanske tycker att det räcker med denna bloggs täckning av Affärer och Mijö.. :-)

Svenska Dagbladet har ryckt upp sig, och idag har de en rapportering om att Arlanda inte får öka utsläppen. Det var intressant att läsa om att LFV:s egen verksamhet står för omkring 5 procent av och att utsläppen resten delas ungefär lika mellan flyget och marktransporterna till och från Arlanda.

fredag, november 30, 2007

orealistiska vindkraftsplaner

Visst går det rent tekniskt och ekonomiskt att bygga enorma mängder vindkraftsverk. Men tyvärr är kommunerna inte alls lika positiva trots att kommuner kan tjäna miljarder på att äga vindkraft själva .

Sorry, det är inte realistiskt att tjugodubbla vindkraften.

Det var också det centrala budskapet från energimyndigheten dagens artikel i DN. (läs hela deras rapport här ) -

Ingen av de som har annonserat stora satsningar har vågat specificera tidsplanen. Troligen eftersom byggloven kan överklagas av privatpersoner i oänlighet. Dessutom har främst borgeliga kommuner uttalat sig extremt negativt om vindkraft. Läs mer om det i nytekniks artikel här

Stora projekt i nyheterna den senaste tiden är:
Vattenfall o Sveaskog
SCA och Statkraft
Svevind i Piteå
http://www.rabbalshedekraft.se/
http://www.arisewindpower.se/

torsdag, november 29, 2007

tjuvlyssnat om vindkraft

tjuvlyssnat om vindkraft

Greenpeace utnämner sonyericsson till nr 1

Enligt greenpeace är SonyEricsson grönast i klassen och petar ner Nokia. Apple är tydligen en riktig katastrof. Men det struntar väl amerikanska advokater i . Aktieägare och kunder bör dock vara glada i dessa tider av klimatoro.

PS DN har en utmärkt frågelåda om energi och teknik

onsdag, november 28, 2007

Spermier producerar energi

På temat oj, oj, oj! Vi måste göra väldigt mycket väldigt snabbt, annars är det väldigt mycket för sent bidrar nyteknik med denna rapport från forskarvärlden.

"Spermier är envisa rackare. I stenhård konkurrens med likasinnade kämpar de sig fram långa sträckor i den livgivande kampen om att komma först. Det är en drivkraft som tekniker och medicinare nu försöker härma genom att sätta de energiska spermiernas simfötter på sina nanorobotar" Tyvärr tog NyTeknik bort artikeln efter en dag. Men nu finns den på webben igen

Resultatet blir säkert detta

Venus, kärleksgudinnan kanske är vinnare ?

Tyskland inför världens hårdaste miljökrav

Tyskland inför världens hårdaste miljökrav


Det innebär att förväntad avkastning på vindkraft i tyskland stiger dramatiskt från denna bild.
Och Sverige halkar efter.





Picture source: http://www.greentech.dk/

tisdag, november 27, 2007

Google’s green power play

The goal, according to Google founders Sergey Brin and Larry Page: Send the fossil fuel industry to the coal bin of history by making renewable energy cheaper than coal, a main culprit in the global warming crisis.

Riskkapitalet rusar till cleantech

Miljömöte igen. Det betyder att ännu mer cash kommer att strömma in i cleantech.
Ett bra men litet exempel är 7 millar till Nanofreeze .

Till det tråkiga är alla oseriösa skojare som försöker hänga på tåget

Personligen tror jag dock att det är långt till en bubbla liknande internethysterin. Vi är ju bara i början. Men den kommer nog om 2-5 år. Tills dess finns det fina pengar att tjäna på cleantech. Och mycket gott kommer att komma från investeringsvågen, precis som att alla investeringar i internet skapada mycket gott.

22 vindkraftsverk i uddevalla kommun

Förslaget innebär att nya vindkraftverk samlas i grupper i områden där inte bostäder störs eller viktiga allmänna intressen skadas. Inga verk kommer att placeras på Herrestadsfjället, Bredfjället, på områden av riksintresse eller i kustzonen.

coola cash

Elproducenterna hälsar en vit och kall vinter

Det ger många sköna pengar i kassan

Bonde söker fru - Skyllermarks

I stora annonser i tex aktiespararna och dagens industri söker Skyllemarks nya aktieägare.

Deras hemsida innehåller:
0. Ingen information om företaget, tex årsredovisning, eget kapital, vinst, pris på aktier etc.

1. En bild av Ericssons segelbåt. - Hoppas att de har tillstånd att använda Ericssons varumärke.

2. En beskrivning av verksamheten som består av:
- Elkraftproduktion i båtar För att förbättra elproduktionen i båtar har Skyllermarks tagit fram egna unika produkter som är etablerade på marknaden
- Elkraftproduktion i enskilda bostäder via små vindkraftverk (kilowatt KW) Skyllermarks har lagt ner mycket arbete på vårt unika projekt för elkraftproduktion i enskilda bostäder och företag som tar sikte på en oerhört stor världsmarknad.
- Projekt i världen För närvarande arbetar Bolaget med projekt i Chile och Peru. Troligen blir Peru första landet som får Bolagets nya vindkraftverk och nu diskuteras ett projekt på 150 miljoner kronor över ca 3 år.
- Elkraftproduktion via stora vindkraftverk (megawatt MW)Grundliga förberedelser har gjorts av Skyllermarks för att kunna köpa och äga stora vindkraftverk och på så sätt få en ovanligt bra förräntning på insatta pengar.

Jag länkar inte till deras hemsida eftersom mitt magkänsla säger att ett företag inte publicerar ekonomisk information och som annonserar för att få aktieägare istället för att få nya kunder inte är speciellt intressant.

Kolla utsläppen

http://www.carma.org/ - där kan man söka upp värtaverket i stockholm, eller något i kina.

Gör det innan tempen stiger 3 grader och fler svenskar dör i värmeböljor

Läs mer om FNs klimatrapport

Tack DN för artikelserien om klimathotet.
Nu väntar vi bara på att dagens industri ska vakna.

kärnkraft är ett måste

Så här länge lever de svenska kärnkraftsverken enligt en artikel i svd.

Även om den osäker så klarar vi inte energibehovet utan kärnkraft Speciellt inte Kina eller Ryssland. Allt annat vore önsketänkande. Kina lägger största kärnkraftordern hos Areva

måndag, november 26, 2007

Kolla hur mycket koldioxid ditt land, din stad eller dit kraftverk släpper ut.

http://www.carma.org/ - där kan man söka upp värtaverket i stockholm, eller något i kina.

Gör det innan tempen stiger 3 grader och fler svenskar dör i värmeböljor

Tack nyteknik för länken till carma.
Tack DN för artikelserien om klimathotet.
Nu väntar vi bara på att dagens industri ska vakna.

Reinfeldts otur i tajmingen

Precis när Reinfeldt svarar på kritiken om gasledningskadas en gasledning hos Fortum värme i Stockholm . Relaterat? Absolut inte. Bad luck? yes. Dessutom säger folkpartiet nej till rysk gas.

söndag, november 25, 2007

micro krediter årets julklapp

Årets givna julklapp är ett mikrolån via http://www.kiva.org/app.php

Långt mycket bättre och personligare än alla dyra organisationer som får svenskens välgörenhetspengar

Självklart via nätet men absolut inte en GPS och inte ett medlemskap i greenpeace

Stefan P vars H&M köper bomull från barnarbete behöver kanske båda? Länk

Vad DN inte skriver om

DN har sveriges mest utförliga sidor om miljö.

Idag publicerar de 2 artiklar: 1 om Grekland och 1 miljömötet på bali

Av någon annledning har de ännu inte skrivit om vindkraftsandelar som borde vara ett måste för alla som sitter med höga elräkningar. Läs mer på http://www.vindparkvanern.se/ eller http://www.o2.se/

Vindandelar tror jag kommer stort. Folket har sedan länge upptäckt att de har ett stort kapital i fastigheter som måste räknas med som sparande. Snart kommer alla också att se sin konsumtion som en möjlighet till sparande. Hur då? Jo, många får redan poäng på flyget, H&M, ICA etc när de konsumerar. Dessa poäng har ett värde. Samma sak gäller notan för elkraft. Om man kopplar investeringar till elräkningen får man långt högre ränta än på ett sparkonto och samtidigt behöver man inte oroa sig för höga elpriser.

fredag, november 23, 2007

di skriver om etanolbilar

DI's mest oseriösa artikel om etanol
1. alla bilar har en värdeminskning. -70% är inte onormalt för nya bilar.
2. Etanolbilar drar inte mer soppa. De kan köras på bensin och då är förbrukningen exakt lika som vanliga bränslebilar. Om de körs på etanol så är förbrukningen 30-40% högre än bensin, men det kompenseras av att E85 är billigare vid pumparna. Just nu sparar man ca 1 kr per min på att tanka etanol.
3. Den extra service som krävs är ett enkelt oljebyte. Extrakostanden är ca 700 kr vartannat år. Om man gör det själv är extrakostanden 300 kr vartannat år. Antag att bilen lever i 20 år. Den extrakostand som uppstår är alltså 700 kr vartannat år, dvs 10 st oljebyten a 700 kr = 7000 kr. Bilar vars motorer får ny olja ofta torde leva längre...

Slutsats: det märks att di.se är reklamfinansierat och till varje pris vill ha läsare oavsett hur seriöst det är. Aftonbladet är bättre.

Eller är det kanske ett symtom på börsdirektörernas arrogans? De kör ju helre en jeepar från det tidigar 1900 talet

torsdag, november 22, 2007

solceller på globen

Varför inte klä hela globen med solceller nu när en ny fotbollsarena planeras . Sverige borde titta mer på Danmark som vill ha en ny klimatpolitik med satsningar på vind- och vågkraft.

onsdag, november 21, 2007

google trends

Sitter och leker litet med google trends. vinter och snö påvisar tydliga variationer över året.
Jag ser ingen tydlig trend för vindkraft medans etanol har en stigande trend. miljöbil är ett nytt sökord. sex har en hög och jämn sökfrekvens. mobile internet visar en kraftig ökning. Glädjande nog har climate change en stigande trend. En extremt het trend just nu är julbord. Ericsson är i en starkt stigande trend . Jag tror mycket på Källström och på julafton: recept

favoritlänkar just nu

DN's klimatspecial

Nytekniks energi och miljö del

Investerarpresentationer från http://www.fortum.com/ och http://www.greentech.dk/ och http://www.tricorona.se/

http://www.nordpool.no/

http://www.svensk-energi.se/

http://www.dagensmiljo.idg.se/

http://www.atl.se/

fredag, november 16, 2007

perfect match vattenfall + sveaskog

Sveaskog och Vattenfall gör som SCA. Orsaken är den perfect match som jag tidigare har beskrivit = extremt bra kalkyl när markägare och vindkraftsägare arbetar tillsammans.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=145&a=716235

Vill man vara med på tåget kan man köpa andelar i ett vindkraftsverk (och ta bort skattekilen) eller köpa aktier i borevind, vestas, tricorona.

söndag, november 11, 2007

miljövänlig lönsamhet

En av mina favoritaktier Tricorona får bra betyg av DN i en artikel

dra fördel av 2 megatrender

Man får ta del av 2 trender med miljöfonder. Dels den ökade efterfrågan på energi pga tex Kinas snabba utveckling (se bara på prisuppgången i andra råvaror), och dels den ökade medvetenheten om klimatproblemen. Så det är inte så konstigt att klimatfonder är populära
Det gäller dock att välja rätt, eftersom miljöfonder är en brokig skara. (Det samma gäller vissa företag, tex Nederman som tillverkar renare innomhusluft och det var kanske inte vad man ville investera i).

DN citerar också HSBC att risken har flyttat till äldre marknader . Jag tror att det är fel. Jag tycker att tillväxtmarkanderna har svängt riktigt mycket i år, mestadels upp, men det är stora rörelser, och snart kan större nedgångar komma. Snudd på bubbelvarning när banker skickar ut dessa analyser.

måndag, november 05, 2007

86,5 TWh

Så mycket el krävs för att ersätta alla fordonsbränslen i sverige med el. För att förstå hur mycket det är kan nämnas att elförbrukningen i sverige idag ligger på strax under 150 TWh per år.

Då slipper man den årliga halkan

Men då är inte flyget medräknat. Inrikesflyget dyker - företagen tar tåget av miljöskäl
Tåg drivs oftast av el....

tisdag, oktober 30, 2007

Sprayprofilernas vindkraft

Artikel i nyteknik om Röbergsfjället vid Vansbro i Dalarna som O2 har köpt för 220 MSEK eller 4,7 kr per årskilowatttimme. länk

torsdag, oktober 25, 2007

så här mycket kostar ett vindkraftsverk

Vindkraftföreningen Kvarkenvinden i Sundsvall har snällt nog lämnat kvar sin kalkyl på webben. Så här mycket kostar ett vindkraftsverk .

fredag, oktober 19, 2007

elpriserna ökar

Elpriserna ökar nu, men en del har inte riktigt förstått varför . Samtidigt kommer rapporter om att byggbolagen inte vet hur energisnåla fönster är trots att 35% av värmen åker ut den vägen.

Hur länge dröjer det innan de som har installerat värmepumpar (berg, luft, från..) upptäcker att de fortfarande har kvar en ordentlig elförbrukning (värmepumpar drivs av el)?

onsdag, oktober 17, 2007

Bygg aldrig vindkraftverk

Bygg aldrig vindkraftverk i skogen! Experten Tore Wizelius har skrivit en debattartikel som tydligt visar att vindkraft i skogen är tveksamt ur ekonomisk synvinkel.

SCA som redan vet en hel del om stödpengar till vindkraft borde läsa den. Andra som bör läsa på är Pehr G Gyllenhammar på http://www.arisewindpower.se/ tänker bygga en stor park i Laholmsskogarna, och http://www.rabbalshedevindenergi.se/ och Stena och Skogssallskapet och Södra . Flera av dessa projekt är säkert lönsamma, men inte alla.

måndag, oktober 15, 2007

lördag, oktober 13, 2007

mina aktiefavoriter

Köp
Borevind (investment bolag som äger mestadels vindkraft)
http://www.greentech.dk/ (danskt bolag som äger vindkraft i europa),
rindi energi (äger fjärrvärme)
tricorana (äger tsläppsrätter)
är mina favoriter nu. De ser relativt billiga ut.

Övriga favoriter är
Fortum (finskt energibolag)
SCA (skogsbolag med vindkraftssatsning)
Wallenstam (fastighetsbolag med vindkraftssatsning)
Efter fallet i Nibe (värmepumpar) kan det vara dax att köpa där.
http://www.vindenergivast.se/ (vindkraft helt onoterat, men är oerhört billigt)

Avvakta
Oopcon (spillvärmeteknik)
lightlab (lågenergilampor)
clean oil (oljefiltrering)
morphic (bränsleceller, vindkraft)
pv enterprise (solceller)
ancora (värmepumpar)
taurus (etanoltillverkning)
VKG (värmepumpar)
REC (norskt solceller)

Dn har en bra artikel i dagens papperstidning om några av dessa miljöaktier. De noterar att värderingen är hög

Dn har en bra artikel om etanolproduktion från majs i USA idag i papperstidningen. De har pratat med en amerikansk majsbonde.

Tyvärr hittar jag inte artiklarna på nätet.

SCA o Statkraft borde få priset

SCA o Statkraft borde få fredspriset efter den annonserade jättesatsningen på vindkraft istället för Al Gore

Läs mer om satsningen här.

fredag, oktober 12, 2007

utsläppsrätter, volvo och OKQ8

Under hösten har elpriset stigt något men nu tar det fart uppåt. http://www.nordpool.no/

Troligen är det en effekt av färre tilldelade utsläppsrätter. Ny teknik har skrivit några artiklar om det: http://www.nyteknik.se/art/52854 och http://www.nyteknik.se/art/52852 och http://www.nyteknik.se/art/52878

Vissa elbolag inte får någon tilldelning av gratis utsläppsrätter 2008-2012. Tidigare har elbolagen tjänat stora belopp

Det kan bli hausse i tricorona som äger utsläppsrätter.

Läs mer om Sveriges fördelningsplan för perioden 2008-2012 på regeringens hemsida http://www.regeringen.se/sb/d/7039/a/68485

Samtidigt kommer idag rapporter om att Volvo byter till ren energi och OKQ8 slår till bromsen
för palmoljedieseln

Creeper