tisdag, augusti 26, 2008

Skyllermarks reklam

Hur seriöst är det när ett företag måste göra reklam för att sälja aktier?
Skyllermarks annons "Nyemission - gröna aktier" dyker upp på denna sida då & då. Klicka gärna på den för att veta mer, men läs detta först: http://www.e24.se/analys/artikel_262097.e24
edit: e24 har gjort en uppföljare: http://www.e24.se/branscher/ovrigindustri/artikel_655765.e24

onsdag, augusti 20, 2008

Ful vindkraft?

Vid ett flertal tillfällen har svenska kommuner stoppat vindkraft, nu senast:
Mörbylånga-nej till vindkraft: ”Bombmatta” har desarmerats

Inte alla delar den uppfattningen:
nu planeras Vindkraft på New Yorks skyskrapor och Vindkraftsverk på taken i Malmö

Kommer vår syn på vindkraftverk att förändras?

tisdag, augusti 19, 2008

eos russia

får köprek från rysk bank sanslöst billigt. Mycket billigare än eastcapitals fonder.

greentech trubbel

Det danska vindkraftbolaget http://www.greentech.dk/ har stora problem. Ett av deras största projekt riskeras av en stämning. Finansieringen kan riskeras. Akten har fallit till 60 dkr. Eget kapital är runt 40 dkr, och jag tror att detta kan vara ett unikt köptillfälle.

så här hittar ni hit

Nästan alla som hittar till denna sida har sökt på google. Dessutom är det sällan exakt samma sökord som används. Här kommer ett exempel på vilka sökord som lockade besökare hit idag.

Rindi
Suzlon
förnyelsebar fond
bizbiz
vindpark vänern
investera vindkraft
lagmansberga vind
vindkraftverk kalkyl
investering i vindmöllor
windcap
o2 andelar till salu
BIZBIZ SVERIGE AB
Skyllermarks
Linvind
Vindkraftstekniker
vindmöllor kina
skelefteåkraft
nyheter morphic
energytower
att investera i vindkraft
vindmölla
jacob palmstierna, maltesholm, sverige
greentech vindkraft
greentech
svartlut
v70 2,5 ft
egen vindkraft
vindpark vänern leverans

söndag, augusti 10, 2008

Lästips: Fooled by Randomness

http://www.fooledbyrandomness.com/ av Taleb borde läsas av alla som pysslar med investeringar.

Om man singlar slant så kommer det någongång fram en serie av 20 st klave på raken. Om antalet försök är stort (som vi verkliga världen), så kommer det att komma fram vinnare då & då oavsett hur osannolikt det är. Slutsats: ganska många framgångssagor är resultat av slumpen och inte någon unik färdighet.

tisdag, juli 29, 2008

Greentech mycket billig aktie

Greentech.dk prospekterar och äger vindkraftverk främst i Italien och Polen.

Italien har europas förmånligaste elpriser för vindkraft. Vindkraften i Polen kommer att generera utsläppsrätter efter 2012 som kan säljas på markanden.


Bolaget har bas i Danmark och aktien är noterad på NGM.

Aktien står nu i 78 DKR. Net asset value (NAV) var 41.69 DKR per aktie i Q1 rapporten. Det känns inte dyrt att betala 87% mer än NAV eftersom bolaget har en stor projektportfölj som är bokförd till 0 i värde.

Fortum, Borevind, Elous Vind mfl har en mycket högre värdering.

måndag, juli 28, 2008

dagens citat: Nils-Olov Jönsson

"Det blir vindkraft. Och där går det att blåsa bort hur mycket pengar som helst höll jag på att säga."

Nils-Olov Jönsson som cashar hem 376 MSEK från budet på Gunnebo, och satsar istället på Smålandsvind och Arise Windpover. http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\07\22\293256&sectionid=Ettan

torsdag, juli 24, 2008

Redeye analys av EOS Russia

Redeye har publicerat en analys av EOS Russia. Länk

Den bekräftar det jag skrev i ett tidigare inlägg: eos russia är extremt billigt

tisdag, juli 15, 2008

EOS Russia extremt billigt

http://www.eos-russia.se/ noterades idag till 57 skr eller 34% under substansvärdet som är 87 skr. Kursen har på 1 månad dalat med 23 kr från ca 80 kr. Substansvärdet har dalat med 12 kr från ca 99 kr.

Den 7 maj köpte institutionella kunder aktien för 100% av substansvärdet som då var ca 75 skr.

I övrigt så handlar nästan alla pressmeddelanen om insiders som ökar sina innehav.

En möjlig förklaring är att fonder måste sälja aktien eftersom spararna tar ur pengar ur fonderna?

Innehavet består av aktier från RAO EES som splittrades i juni. Innan splitten var RAO ESS kurs 25.56, USD dvs 36% av värdet av delarna som var 39.88 USD.... http://www.rao-ees.ru/en/reorg/show.cgi?one_asset_eng.htm

Det är något som inte riktigt hänger ihop i ovan kalkyl... Jag chansar på att marknaden, som just nu flyr all risk, har fel. Om man ska placera i onoterade energiaktier i tillväxtländer så bör detta vara ett unikt tillfälle.

Å andra sidan finns det gott om lågt värderade aktier. Tex kan man idag köpa SAS för 30% av bokfört värde, eller Swedbank för under bokfört värde. Volvo är också extremt billigt. Slutsats: om man någongång ska köpa aktier så ska man göra det när priserna är låga, dvs nu.

Dagens tips: sök personer

http://pipl.com/ gräver djupare än google.

måndag, juli 14, 2008

Dagens citat: Sverker Martin-Löf

”Tidigare var Ruhrområdet en klar favorit, men de senaste åren har det blivit så tillfixat och välordnat. Den här sommaren har jag och frugan hyrt en fabrikshall i Katowice i södra Polen. Det ska bli underbart.”
http://www.va.se/nyheter/2008/06/12/hardvinklat/

värdering av vindkraft

Enligt denna artikel om Gothia Vind kostar det 30 MSEK att köpa ett vindkraftsverk av projektörer. Ett nyckelfärdigt verk värderas till 35 MSEK och har ett nuvärde på 46 MSEK med 6% ränta och elpris 70 öre kwh

söndag, juli 13, 2008

Motorjournalisterna lär sig ekonomi och miljö

För några veckor publicerade DN en artikel Dyrast att köra etanolbil . En liten brist är att de jämför små bilar med stora familjebilar. Om de hade gjort en jämförelse mellan V70 etanol och V70 diesel så hade de upptäckt att V70 etanol har lägst rörliga kostnader och lägst inköpspris. Men självklart är Prius billigare. En eldriven moppe är ännu billigare.
Aftonbladet tycker att V70F inte ska klassas som miljöbil, eftersom de drar mer soppa pga lägre energiinnehåll i etanol. Men de glömmer att informera om att V70F är billigare än motsvarande diesel. Jag tankar gärna en extra gång per månad för att slippa stödja OPEC's slaveri, och istället stödja fattiga Brasilien. Etanolen som säljs i sverige är ju gjord av sockerrör i södra Brasilien, långt från regnskog, och ger arbete åt 1000-tals fattiga.

Nu dundrar DN vidare på sin lärokurva och har upptäckt att etanolbilar har bäst andrahandsvärde Orskaen är naturligtvis att de kan tankas med etanol eller bensin, så om etanolen plötsligt skulle visa sig vara fel så kan de lika gärna köras på bensin. Dieselbilarna kan dock bara köras på diesel.

Nästa steg på lärokurvan är sannolikt att biljournalisterna upptäcker att hybridbilar använder batterier som ska bytas ut, och att produktionen av hybridbilar är komplex. Både den mer komplicerade produktionen och utbyte av batteri betyder högre utsläpp från start. Etanolbilar kräver däremot minimala justeringar av redan existerande bilmodeller.

Om något år kanske någon kommer på den futuristiska iden att det går att kombinera hybriddrift med "plugg in el" och etanoldrift

Det ska bli spännande att se kunskapen växa fram.

fredag, juli 11, 2008

kolla upp företag

Det kan vara bra att kontrollera ekonomin och allmän information i bolag.
Tidigare fanns en site som hette bizbiz, men den verkar vara borta.

http://www.allabolag.se/ har dock liknande information om bokslut och ledande befattningshavare.

tisdag, juli 08, 2008

Dagens Citat: Carl Icahn

The way CEOs become CEOs in America is a travesty. This is one of our major problems. I use the anti - Darwinian metaphor. The survival of the unfittest.
If you remember if you were in college the fraternity president was always there for you. When you had nothing to do or when you were a little depressed. Feeling down. You go to the club and the fraternity president would always be there. You wondered when he had time to study which he probably didn’t do very much of in school. He was there to sympathize with you if your girlfriend didn’t show up or didn’t call you back and you obviously sort of liked the guy because the fraternity president was usually a likeable guy.
When the elections came up you would always vote for him. He had a couple qualities - the fraternity president. Politically, he was a survivor and he never made many waves. He did not promote controversy. Therefore when he went out into corporate America he was able to move up the ladder fairly quickly. Remember he survived, he didn’t make waves, and he wasn’t a threat. He kept moving up and up.
Eventually he becomes the assistant to the CEO. The CEO had the same qualities. He’s a survivor. He’d never employ anyone underneath him who might be a threat. The boards like these guys… this type of CEO. The boards generally don’t own any stock (another problem with our system). The boards don’t really care to hold CEOs accountable. Remember it’s a symbiotic relationship. These guys pay the boards very well – they give the boards perks. The boards don’t care to hold them accountable because that might endanger the perks they love so much.
When the CEO retires the assistant becomes the CEO. And remember what I told you. He’s a survivor. He would never have anyone underneath him as his assistant that’s brighter than he is because that might constitute a threat. So therefore, with many exceptions, we have CEOs becoming dumber and dumber and dumber. We can all see where this is going. It would almost be funny if it wasn’t such a threat to our ability to compete and to our economy in general.
http://www.icahnreport.com/report/2008/06/about-ceos.html

Dagens citat: Mark Cuban

just want to put it out there to save everyone and anyone who deals with me time. If at any point in time you utter the words "Just Don't Get It" or "Just Doesn't Get It" in any conversation with me, I will not do business with you.If you try to justify your business, idea, proposal or whatever and in the course of conversation you utter these words, you have just proven to me that you are lazy. That rather than discussing the merits of another position, you think I'm stupid enough to dismiss that position because you want me to.If you truly understand your topic its really easy to stand behind your position with facts and well thought concepts. If you have no idea what you are talking about, the other side "just doesn't get it"Call it a Mark Cuban rule of investing. If these words come up in any way shape or form, they just dont get "it". "It" being an investment of my time or money http://www.blogmaverick.com/

Raset på börsen

Ett axplock visar att miljörelaterade aktier har klarat raset relativt bra.
Swedbank, Volvo, NCC, Ericsson är samtliga ner 50% jämfört med 1 år sedan.
Sandvik, Industrivärden, SSAB ner 45%-50%
Astra och SHB ner ca 27-28%

Miljörelaterade "förväntningsbolag": Morphic ner ca 70%, PV Enterprice ner ca 60%, Borevind ner ca 45%

Onoterade vindkraftsbolag Greentech.dk ner ca 10%, Elous vind upp. Vindenergiväst upp.

Fortum upp ca 20%

Familjeekonomen rekar fonder . Jag rekar onoterade miljöbolag....

måndag, juli 07, 2008

vindkraften undervärderas

Är värdet noll när vindkraftverken monteras ner efter 20-25 år? Jag tror inte det. En del av investeringarna finns kvar i form av vägar, elledningar och fundament. Nästa verk kommer att vara billigare att resa eftersom infrastrukturen redan finns där. När jag ser priser på äldre verk ser jag att ingen räknar med detta "restvärde".

söndag, juli 06, 2008

77 kommentarer om koldioxidlagring

En artikel i NyTeknik om koldioxidlagring har fått 77 kommentarer

Tekniken som sådan har tvärnitat i USA

Mängden kommentarer visar att ämnet har nått middagsborden. Många äro de tekniker som spånar fram ideer. Tyvärr oftast med båda fötterna i en teknokratisk och linjär världsbild.
Men engagemanget inger ändå ett visst hopp.

fredag, juni 27, 2008

Svenskar fattar inte hur illa oljekrisen är

Svenskarna har visserligen sett bensinpriset stiga, men ökningen är måttlig. Orsaken är att olja köps i dollar. Samtidigt som oljepriset går upp så går dollarn ner mot svenska kronor. Netteffekten blir bara en liten ökning. I USA är det dock riktig kris. För en bild av hur illa det är så finns här 33 exempel från amerikansk vardag: http://money.cnn.com/galleries/2008/news/0805/gallery.real_people_gas/index.html


Nu kommer det rapporter på att prisökningen drivs på av spekulation: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=798626
Ren idioti att stoppa bussarna i Stockholm: http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1409477.svd

Hexpol köpvärt om oljan faller

www.hexpol.com är det företag med mest oljeberoende jag har hittat. www.sas.se är också ett alternativ.

Bra att köpa när spekulationen i oljepriset peakar och oljepriset faller.

söndag, juni 22, 2008

skogen vinnare på varmare klimat

Klimatutredningen gissar att Tillväxten av tall, gran och björk kan successivt öka så att den blir upp emot 40 procent högre än i dag.

Jag har försökt finna en investering mot skog utan dåliga massabruk som kommer att förlora på högre elpriser. Naturligtvis kan ett skifte direktägd skog vara ett alternativ (gärna på en bålsig höjd), men då låser man pengarna i 10-tals (100-tals) år och det lockar inte.

torsdag, juni 19, 2008

PV Enterprise vinstvarnar efter bokföringsfel

http://www.pv-enterprise.com/pv/ meddelar idag att de har upptäckt fel i bokföringen .
Aktien dalar idag. Från en introduktionskurs på ca 15kr 2007 så toppade aktien på ca 110kr. Idag noteras aktien i 36kr . Det säger något om risken!

På kort sikt avgörs resultatet av kostander för celler, glas och aluminium. Celler byggs av silicon, och siliconpriset har stigit rejält.

På längre sikt avgörs resultatet av ledningens förmåga, men också tekniska landvinningar inom solceller.

Solceller är ett oerhört intressant område. Moores law torde gälla. Det betyder att kostnaden för el producerad av solceller kommer att minska snabbt. if something is made out of silicon then Intel should be taking advantage of that market

Jag har inte läst alltför mycket om PV enterprise eller solceller. Jag återkommer i framtiden med en analys. Under tiden länkar jag till den kände aktieplaceraren löparn som har gjort en analys . Ett annat alternativ är att köpa aktier i www.borevind.se som också har en svensk fab.

måndag, juni 16, 2008

Full snurr på Lillgrund

Enligt http://www.vindenergi.org/driftuppfolj.htm (månadsstatistik) och http://www.vindstat.nu/ (statistik per dygn) så snurrar möllorna på Lillgrund bra.

Vattenfall satsar på underhåll och det kan behövas efter varningar om att snurrorna står för tätt
Ytterligare ett bevis för att kunnandet ständigt utvecklas.

Vattenfall nämner att verken har kostat 37 m stycket, men att priserna har stigit med 50% sedan dess. Orsaken är troligen att det finns få tillverkare av havsbaserade verk. De flesta tillverkare har modeller som passar bäst på landbacken.

Att Lillgrund är lönsamt är inte konstigt när man nu kan sälja 2009 års produktion och få nästan 60 öre per kwh. Till det kommer elcertifikat på ca 30 öre, så den totala intäkten är runt 90 öre per kwh.

http://www.vindparkvanern.se/ har en liknande kalkyl, och där kan privat personer köpa in sig.

lördag, juni 14, 2008

Eolus vind fullvärderat

http://www.eolusvind.com/ projekterar och äger vindkraftsverk i sverige. Det är en av de större fristående aktörerna, och de har varit i branchen länge.

Aktien handlas på http://www.alternativa.se/
Det finns 18 114 400 st aktier i bolaget. Kursen är 43 kr per aktie. Kursen har stigit som en raket de senaste åren, och bolaget har gjort en rad nyemissioner.
Det ger ett marknadsvärde på 779 MSEK. Eget kapital är 280 MSEK. Det ger en kvot mellan marknadsvärde och eget kapital på 2,78. Min slutsats är att även om företaget är imponerande, så ser företagets aktier relativt fullvärderade ut.

Alternativ är:
http://www.greentech.dk/ (där motsvarande kvot är 2)
Detta är ett Danskt företag som har samma affärside som Eolus, men de agerar främst i Italien som har fördelaktigare elpriser för vindkraft. Jag tycker att bolaget ser extremt billigt ut.

http://www.vindenergivast.se/ (där motsvarande kvot är 1,65)
Visserligen är vindenergi väst ett mycket mindre bolag, men jag ser en potential där eftersom om de värderas så som Eolus så ska deras aktier stiga från 650 till över 1000. Aktien handlas på http://www.inoff.nu/

Kvoterna är beräknade på ett förenklat sätt inkl obeskattade reserver.

PS Tricorona var veckans kursraket på börsen. Kanske läser någon mina små aktietips?

torsdag, juni 12, 2008

Positiva nyheter från Morphic

Det haglar nyheter från http://www.morphic.se/

Order på vindkraftsverk

Köp av norsk vindkraftstillverkare och Vattenfall stödjer affären

ny Vd för vindgruppen och ny CFO

Trots allt är Morphic ett förhoppningsbolag, men det kan vara värt ett köp eftersom de exekverar så målinriktat på strategin.

tisdag, juni 10, 2008

Jag köper eos-russia

EOS affärside är enkel: värden kommer att synliggöras när det ryska energibolaget UES omstruktureras inom kort.
http://www.eos-russia.se/ publicerar dagligen substansvärdet på hemsidan. Substansvärdet är ca 100kr och aktien handlas i ca 80kr. Jag anser att det är fel att ett bolag med en så enkel och tydlig inriktning (dessutom med potential) rabatteras.

Även Dagens Industri har köprek

Jag anser att detta ser bättre ut än att placera i rysslandsfonder eller eastcapital explorer, vostok nafta eller Lundins bolag.

Jag köper eos-russia

EOS affärside är enkel: värden kommer att synliggöras när det ryska energibolaget UES omstruktureras inom kort.
http://www.eos-russia.se/ publicerar dagligen substansvärdet på hemsidan. Substansvärdet är ca 100kr och aktien handlas i ca 80kr. Jag anser att det är fel att ett bolag med en så enkel och tydlig inriktning (dessutom med potential) rabatteras.

Även Dagens Industri har köprek

Jag anser att detta ser bättre ut än att placera i rysslandsfonder eller eastcapital explorer, vostok nafta eller Lundins bolag.

måndag, juni 09, 2008

köper tricorona

Tricorona som äger utsläppsrätter är ganska lätt att värdera. Priset på utsläppsrätter är den absolut viktigaste faktorn. Den senaste veckan har priserna hoppat upp. Jag köper alltså Tricorona.

EcoSecurities som har liknande affärside har stigit på börsen den senaste tiden
Aktierna ligger i fallande bana efter att FN's process går segare


PointCarborn har en rapport i ämnet

fredag, juni 06, 2008

Oljan över 138 USD per fat

Idag publicerar DN en undersökning som visar att "Dyrast köra etanolbil". En VW Polo diesel är billigare än en Lexus LS-600. Och en Toyota Prius är billigare än en Volvo V70.
Min slutsats är att DN tror att deras läsare är dumskallar absolut inte ser några andra skillnader mellan dessa bilar som kan förklara skillnaden i kostnad, tex storleken.
Dessutom är det upprörande att de har med bilar med uruselt krockskydd, i vissa fall inte ens testat. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=776706

By the way. Vid vilket dieselpris blir en V70 diesel dyrare än en V70 etanol ? Eller... vid vilket dieselpris blir en V50 diesel dyrare än en V50 etanol?

"The bulls are running rampant and the bears have panicked," said oil industry analyst Stephen Schork, editor of the Schork Report. "It's pure hysteria, absolute panic," he added. Samtidigt så sjunker USD så effekten i europa är begränsad. Men i USA slår ökningen rakt in i medelklassens bilpumpar, och hemmafruarna protesterar. Sannolikeheten är stor för att bensinen inte bara stiger till sommaren . Troligen fortsätter prisökningen i höst. Här är några andra bovar i dramat

onsdag, juni 04, 2008

Google-backed solar company scores big utility deal

eSolar, the solar energy startup founded by Idealab’s Bill Gross and backed by Google, has signed a 20-year contract to supply utility Southern California Edison with 245 megawatts of green electricity.

Mycket intressant att följa nyheterna på GreenWombat (fortune) för att få ett amerikanskt perspektiv på teknologi och miljö !

onsdag, maj 28, 2008

Dagens PS om vindkraft

Dagens PS skriver om investeringar i vindkraft , men tyvärr missar de totalt:

att fonden wincap är ett dyrt alternativ

att vindpark vänern troligen är bättre än o2

att det finns flera börsnoterade alternativ utöver de relativt högt värderade Morphic och Eolusvind tex http://www.greentech.dk/ (rimligt värderat danskt vindkraftsbolag noterat på OMX som äger vindkraft bla i Italien), eller Vestas (tillverkare av vindkraftsverk).

och I Spanien finns Iberdrola

Dessutom finns flera fonder (tex carlssons fond eller BlackRock) som troligen är mycket bättre än enstaka aktier.

I nyhetsflödet hittar jag också att den tyska vindkrafttillverkaren Enercon ska leverera 1 200 vindkraftsmaskiner till Sveriges största vindkraftsprojekt som planeras i områdena runt Piteå.
Link

fredag, maj 23, 2008

20% avkastning på vindandelar

Vindpark vänern har tecknat ett avtal med Karlstads energi om att köpa el för 0 ! kr.

Om jag räknar rätt så blir det en avkastning på 14% ... före skatt. Det motsvarar 20% avkastning efter skatt

Så här har jag räknat
1 andel kostar 5300kr. Det ger leverans av 1000 Kwh till 33,75 öre per Kwh (endast skatt och moms). Om man idag betalar 108 öre på elräkningen (2 årigt avtal) så är besparingen 74,25 öre. Den totala besparingen blir 1000 Kwh Ä 74,25 öre = 742,5 kr
742,5 kr delat med 5300 kr blir 14% före skatt. Efter skatt 14%/0,7 = 20%.

Läs mer på deras hemsida
http://www.vindparkvanern.se/default.asp?ownerid=2

När jag tittar tillbaka så har jag skrivit följande inlägg om Vindpark Vänern.
Det första var den 25 aug 2006
http://vindmolla.blogspot.com/2006/08/miljdomstolen-tillstyrker-vindpark.html

http://vindmolla.blogspot.com/2007/04/teckna-andelar-i-vindpark-vnern.html

http://vindmolla.blogspot.com/2007/05/det-bsta-elvalet.html

http://vindmolla.blogspot.com/2007/06/villagare-investerar-i-vindkraft.html

http://vindmolla.blogspot.com/2007/07/vindkraftsandelar-eller-eget-verk.html

http://vindmolla.blogspot.com/2007/12/vindpark-vnern-har-god-ekonomi.html

I övriga nyheter så blir torpen billigare (ännu billigare med vindandelar :).
Det fuskas med priser i affärerna (och sedan när har Coop haft ett liknande erbjudande?)
Bankerna faller på börsen (kanske för att det går att hitta bättre avkastning än sparkontot :)

Ny teknik skriver om en vindkraftsbubbla. Sure, men självklart blir det hausse när kalkylen ser ut så här !

måndag, maj 19, 2008

egen vindkraft

Nyteknik refererar till en undersökning av O2 Energi

Tråkigt nog nämner de inte alternativ, tex http://www.vindparkvanern.se/ som jag har skrivit om många gånger

V70 2,5 FT nu elbil i framtiden

Volvo ser ut att lyckas med sin nya V70 2,5 FT . Vi bilägare är positiva och Expressen skriver: helrätt Volvo .

Läs mer om heta biltrender

Volvos prognoser visar en kombination av biobränslen och plug-in-hybrider kring år 2015.

Idag är elbilar bara en marknadsploj, tex som hos Dong i Danmark

Däremot finns hybridbilar, som drivs med diesel och el idag. Ingenting kan stoppa elmotorerna nu när de har börjat komma. Om några år så blir elbilar verklighet. Det stora problemet är batterierna, och därför är det kul att läsa om Nissans och NECs arbete.

söndag, maj 18, 2008

Handla mat på nätet

Riktigt offtopic, men kanske inte ändå. Jag snubblade över Maria Wetterstrands krönika i source. Hon skriver om att köpa mat på internet.

I Stockholm finns det 2 alternativ som jag har hittat. Övriga orter finns inte på kartan vad jag vet.

http://www.netxtra.se/ finns sedan länge och http://www.mataffaren.se/ är KF's nyöppnade site.

Mataffären ser ut att vara billigast. Både generellt och när det gäller hemkörningsavfiften (KF tar 85kr för hemkörning). Men om man köper för mer än 3000 kr så bjuder netextra på hemkörningsavgiften (99kr).

Riktiga lockpriser verkar inte finnas. Däremot spar man nog en hel del om man storhandlar regelbundet via nätet istället för att småköpa varje dag.

Hemkörningsavgiften ska ställas mot att det kostar minst 30 kr per mil att åka bil (bensin, värdeminskning, slitage mm).

Jag ska defenitivt testa att storhandla på nätet !

Vattenfall har problem med kol

Vattenfall svamlar om Indisk filosofi när de motiverar investeringar i kol. På slutet av samtalet nämns det viktiga, dvs att Vattenfall mycket väl kan öka investeringarna i förnybar energi eftersom de har extremt hög lönsamhet idag.

fredag, maj 09, 2008

Prisrusning på elcertifikat

Elpriser för leverans i vår har dalat i takt med vårsmältningen. Samtidigt har elpriser för 1-3 år fram i tiden ökat.

Elcertifikat har ökat i pris (snudd på 50% ökning!)

http://www.tricorona.se/skm/120/history/

Slutsats: elproducenter som får elcertifikat (förnyelsebar energi tex vindkraft) har visserligen drabbats av fallande elpriser, men ersättningen från elcertifikat är motverkat fallet.
Dessutom ser nedgången i elpriser ut att vara av tillfällig art.

Windcap lovvärt men dyrt

http://www.windcap.se/ är en fond som erbjuder investeringar i svenska vindkraftsverk.

Tanken är god, men jag blir trött när jag läser följande:
8% beräknad avkastning. I kalkylen räknar de med 75 öre per kwh i intäkt (50öre från el och 25 öre från certifikat). Om intäkten är lägre så blir det inte 8% avkastning... Dagens elpris är 40 öre och certifikat 25 öre, summa 65 öre. dvs dagens intäkter är mer än 10% lägre än vad som anges i kalkylen.

Om ovan var tröttande så är följande riktigt irriterande:
Courtage: 2%
Förvaltningsavgift 0,65% av totalt förvaltat kapital per år (eftersom andelen lån är 65% så blir denna avgift 1,9% per år räknat på eget kapital).
Prestationsbaserat arvode: 20% av avkastningen över 5-årig statsobligation (dvs av all avkastning över 4% ska fondbolaget ha 20%).

Jag anser att det är totalt galet att betala så mycket i avgift för en investering som inte kan förväntas avkasta mer än 8% per år. Vad blir egentligen kvar i placerarens ficka?

Finns det alternativ? Svar ja. Ett antal noterade och onoterade bolag: http://www.eolusvind.se/ , http://www.vindenergivast.se/ , http://www.borevind.se/ . (min favorit är vindenergivast)

Eller varför inte http://www.fortum.se/ ...

http://www.askenforvaltning.se/ är också på gång med ett liknande erbjudande.

Eller det bästa tipset: köp vindandelar i http://www.vindparkvanern.se/ eller http://www.02.se/ som motsvarar elförbrukningen. Förutom samma kalkyl som windcap så tillkommer fördelen av lägre elskatter, och inga avgifter !!

tisdag, maj 06, 2008

Buffett nixar kol

"Within the last few months, most of the planned coal plants in the United States have been canceled, denied permits, or been involved in protracted litigation."

The upshot: Buffett keeps his finger in the wind and reacts quickly when he feels society shift. For this reason, his reversal on coal, though it may have been largely forced upon him, is significant nevertheless. As usual, Buffett has made the "smart move" a bit faster than some of his colleagues. Let's hope they take note and follow his lead.

http://gristmill.grist.org/story/2008/4/14/01432/7381


credit: http://finansblogg.com/

söndag, maj 04, 2008

Indikator på kreditrisk - TED spread

TED spread dalar just nu. Det är en tydlig indikation på att kreditkrisen börjar svalna.

Diagram TED spread

Detta år TED spread

Samtidigt som Buffet anser att man inte ska räkna med för hög avkastning från aktier (jag håller med), så kommer det alltid att finnas möjligheter, och jag tror att vi kan få en riktigt bra utveckling på aktier nu när kreditkrisen dämpas.

lördag, maj 03, 2008

onsdag, april 30, 2008

elbilar och vindkraft

Shai Agassi's sidor http://www.projectbetterplace.com/ och blog http://shaiagassi.typepad.com/the_long_tailpipe/ har ett antal radikala lösningar som kan förändra bilindustrin.

köpa bil på abonnemang?
koppla vindkraft till elbilar?
etc

extremt läsvärt !

måndag, april 28, 2008

JAS kan flyga med etanol

JAS på offensiv i Norge kan resultera i en order på 29 miljarder , och omfattande formella och informella motköp planeras. Ett initiativ är http://www.nordicclimatecluster.com/

Mitt förslag är att de gör som Richard Branson och undersöker möjligheten till att flyga med biobränsle

Ett annat tips är motköp med Brasilien: köp JAS så köper vi etanol av er.

måndag, april 21, 2008

EOS och Nibe rekas

För någon vecka sedan skrev jag en blänkare om investeringar i ryska elbolag. I Dagens Industri idag kan vi läsa en analys av EOS Russsia som kommer till samma slutsatser. En lämplig krydda på mycket lång sikt (hög risk).

Ett annat företag som kan klassas som förnyelsebart är http://www.nibe.se/ . Efter en mycket tråkig börsresa det senaste året är företaget relativt billigt enligt affärsvärldens analys

söndag, april 13, 2008

Förändringar

Vissa förändringar kommer som en tidvattenvåg. Fördelen är att man ser dem på ganska långt håll. Så var det med IT/internet. Många såg förändringen komma. Inte lika många valde att förändra sitt sparande för att dra nytta av utvecklingen. Internet fortsätter att utvecklas, nu i tidvattenvågen 2.0. Fokus har en bra artikelserie om utvecklingen internet

Förändringar som man kan se idag är tex förnyelsebar energi, men också utvecklingen i asien och östeuropa/ryssland. Snart tuffar även afrika igång. Denna blogg försöker fokusera på energi, men generellt gäller att man bör vara på rätt sida om alla förändringar.

Trenden mot förnybar energi syns på många sätt. Teknik, ekonomi och innovation går arm i arm. Tidningen Nyteknik har en hel avdelning om teknik. Inom ekonomi så har tex alla banker startat fonder inom området, nu senast Handelsbanken. Wallenberg klipte precis snöret för ett Svenskt-Norskt projekt kallat http://nordicclimatecluster.com/ Utvecklingen är global, tex så finns det en hel del innovation runt vågenergi i Skottland - en markand som kan bli jättestor
Men utvecklingen är också oerhört lokal tex hur ska Stockholm växa med bebehållen miljö?

Sammanfattningsvis så berör förändringen allt och alla oavsett vilja. Det är en riktig tidvattensvåg - ostoppbar och växande.

Alltså anser jag att man bör lägga till "var på rätt sida av förändringen" till Charlies grundtips för bättre ekonomi om det ska fungera i längden.


PS En gubbe vid namn Schumpeter lanserade denna teori för många herrans år sedan. http://sv.wikipedia.org/wiki/Joseph_Schumpeter

fredag, april 11, 2008

tisdag, april 08, 2008

djursex och erotik

Nakna flickor och sex lockar flest besökare till hemsidor. Om man vill ha många besökare så ska man ha en blogg om små och stora bröst och nakna flickor. Eventuellt går det bra med underkläder och mode, men små tuttar är bäst.

Hur kan förnybar energi och aktier bli sexigare?

måndag, april 07, 2008

Ryska elbolag

http://www.eos-russia.se/ och http://www.eastcapitalexplorer.com/sv

erbjuder unika möjligheter att investera i onoterade ryska elbolag.

Över väldigt många år så borde det vara en mycket bra placering. (Investeringshorisonten ska vara lång).

lördag, april 05, 2008

Kostnader för elproduktion

Det är i särklass billigast att producera el med vattenkraft i Sverige, när det gäller att bygga nya anläggningar. Därefter kommer vindkraft och kärnkraft som båda i stort sett har samma kostnadsläge. Det är en slutsats i Elforsks studie ”El från nya anläggningar”. till artikeln

torsdag, april 03, 2008

Studsvik köpvärt

Studsvik, som sanerar kärnkraftsavfall ser oerhört billigt ut. Visserligen inte ett "förnyelsebart företag", men ändå. http://www.avanza.se/aza/press/press.jsp?article=43320

måndag, mars 31, 2008

Woods lista på miljötekniska bolag

Nyteknik fortsätter med en utmärkt bevakning av förnybar energi. Nu visar de Michael Wood s lista över 48 svenska energi- och miljöteknikföretag . Jag blev själv förvånad över att jag inte kände igen flera av bolagen på listan.

onsdag, mars 26, 2008

tisdag, mars 18, 2008

Bear Sterns

"We thought they gave us 28 days," this person says, in reference to the terms of the Fed's bailout financing. "Then they gave us 24 hours." Den bästa beskrivningen om Bear Sterns fall har jag hittat i WSJ

Krisen slår hårt tex mot:
Kina http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=753210

måndag, mars 17, 2008

onoterade bolag = högre risk

I en del investmentbolag och placeringsförslag finns skrivningar som kan antyda att onoterade bolag har lägre risk eftersom värdet på dessa inte varierar med börsen.
Jag vill hävda att det är helt fel. Onoterade (ofta mindre) bolag har minst samma risknivå som noterade bolag, ofta högre risk.
Slutsats: värderingarna som ligger till grund för substansberäkningar i en del investmentbolag är totalt felaktiga.

söndag, mars 16, 2008

Att välja rätt vindkraftsförening

Numera finns det många vindföreningar. Trots att de alla vilar på samma tanke att köpa in ett vindkraftsverk och producera el till medlemmar, så har de olika insatser.
Jag tror att det beror på när i tiden de har köpt in vindmöllorna (eftersom priserna på verken har gått upp), och om det finns någon projektör i bakgrunden som vill tjäna pengar.

Här kommer ett urval:
förening & insats per andel
http://www.vindparkvanern.se/ 5300 kr
http://www.o2.se/ 5500 kr
http://www.svef.nu/ 6000 kr
http://www.ljusterovind.se/ 7000 kr

Spelar det roll ? Svar ja. Samtliga andelar berättigar till 1000 kwh, men om man betalar 7000 kr istället för 5300 kr, så kan avkastningen variera mellan 4,3% och 5,7%. Självklart väljer man den förening som har lägst insats och därmed ger bäst avkastning.

Det finns en del andra skillnader också:
1. Ofta måste man byta elbolag eftersom vindelen avräknas på fakturan och man kan då betala moms på ett lägre belopp. Men det gäller att dubbelkolla om elbolaget som föreningen har sammarbete med har höga fasta avgifter.
2. De flesta föreningar säljer el för ca 23 öre till medlemmarna. Dock kostar produktionen bara ca 13 öre. Mellanskillnaden fonderas i 20-25 år för att därefter användas till köp av ett nytt vindkraftsverk. Vissa föreningar väljer istället att bara ta ut produktionskostanden, dvs 12-13 öre, och anta att verket nedmonteras eller att medlemmarna betalar för ett nytt verk om 20-25 år. Personligen undrar jag om det är speciellt smart att fondera så stora belopp över en så lång tid i en förening.
3. Alla utom vindparkvanern har verken placerade på land. Vindparkvanern finns på kobbar i sjön. Men självklart blåser det olika mycket på de olika platserna. Det kan dock vara svårt att jämföra.

Dalavind och Kalmar energi har kö, så nedan priser anger vad de senaste kostade för något år sedan. Det ger en tydlig bild av att priserna har gått upp. Käpplan vind hade ett annat upplägg, där de belånade verket.
http://www.dalavind.se/ 5700 kr
http://www.kalmarenergi.se/ 5000 kr
http://user.tninet.se/~ees519v/Webb/ 5000 kr

En typisk kalkyl för en vindförening ser ut så här:

utan vindandelar
elpris 47 + certifikat 3 + elskatt 26,5 = elpris för moms 76,5 + moms 19,1 = elpris 95,6

med vindandelar (fondering till nytt verk) är besparingen 30 öre
elpris 23 + certifikat 3 + elskatt 26,5 = elpris för moms 52,5 + moms 13,1 = elpris 65,6

med vindandelar (utan fondering till nytt verk) är besparingen 42,5 öre
elpris 13 + certifikat 3 + elskatt 26,5 = elpris för moms 42,5 + moms 10,6 = elpris 53,1

Mitt val blir http://www.vindparkvanern.se/ 5300 kr !


Edit: Affarsvarlden rek i en artikel o2

lördag, mars 15, 2008

Energi som investering

Många har räntesparande, aktiesparande och äger en fastighet/bostad. Jag tror att det kan vara bra att lägga en del pengar i ett annat tillgångsslag: energi. Troligen sänker det den totala risken i portföljen eftersom energimarknaden inte rör sig så som de övriga marknaderna.

Många har redan upptäckt det och investerat i olja, uran (!) etc. Personilgen tror jag att det är mycket bättre att välja förnyelsebar energi. Dels för att förnyelsebar energi är en tillväxtsbranch och dels för att det goda alltid vinner i längden :-)

WWF har utsett Sveriges främsta klimatentreprenörer Sveriges främsta klimatentreprenörer
Enligt artikeln i DN har klimatsmarta företag högre avkastning. Många av företagen på listan är onoterade, men Morphic finns att köpa på stockholmsbörsen. Det gör också Svensk rökgasrening som är ett dotterbolag till http://www.opcon.se/

Några alternativ är:
1. Investering i energisparande utrustning till hemmet, allt från lågenergilampor till bergvärme
2. Direktägande i vindkraft via andelar i en vindkraftsförening som ger stora skattefördelar (tex http://www.vindparkvanern.se/ eller http://www.o2.se/ )
3. Fonder, tex carlssons fond eller black rocks fond
4. Noterade aktier, tex Fortum (ger också en viss exponering mot ryssland), Greentech.dk (vindkraft), REC (norska solceller), Borevind (investmentbolag inom förnybar energi)
5. Onoterade aktier. Svåra att få tag i, och kräver extrem långsiktighet. elousvind.se och http://www.vindenergivast.se/ är 2 som jag har hittat.
6. Börja blogga om förnyelsebar energi och klimathotet

onsdag, mars 12, 2008

Rekordhögt oljepris

Oljepriset slår rekord . Begränsningar i supply, men också spekulation när investerare flyr USD och aktier. Bensinpriset har stigit, men inte speciellt mycket eftersom en lägre USD/SEK dämpar uppgången. Dollarn kan dock snabbt stiga igen, och då blir bilsemestern dyr i år.

söndag, mars 09, 2008

It makes me puke

Hård kritik mot brittisk plutoniumtransport - oj, vi missade säkerheten igen.

Den danska vindkraftsjätten Vestas skyller haveriet på Gotland på montörerna. Bultarna var för dåligt åtdragna och försvann en efter en - oj, vi kollade inte att alla skruvar fanns med. IKEA är bättre.

Svenskarna bär meningslös miljöbörda - så nu är miljöförbättringar i ett land som har råd onödiga?

Terrorister hindrades från att krascha flygplan - prolemen är inte specifika för USA.

Sibel och Nordman hela vägen till Globen - hur bra var de, egentligen?

Bad day. Regn.

dyr el till sommarstugan

Jag har börjat forska i om det går att få el till sommarstugan. Den ligger i övre norrland, och används under 2 månader på sommaren. Tänkt användningsområde är:
- belysning
- kylskåp
- pump från brunnen
- pump till duschen
- tv
- mobiltelefon
- laptop
- bredbandsmodem (3G) (kan ev ersätta TV'n om det går att få bra hastighet)

Alternativen är
1) ansluta sig till vattenfall
2) solpaneler
3) litet vindkraftsverk
4) vattenkraft

alt 4 går bort eftersom det inte finns någon bäck med bra fallhöjd
alt 1 verkar vara fasligt dyrt (stogan ligger 2 km från närmsta hus
och då återstår alt 2 eller alt 3 eller en kombination.

Solklart är att det ser dyrt och komplicerat ut. Naturligtvis kan ingen ge någon garanti för att det fungerar och installationen verkar man får göra själv.

Jag tittar nu på NAPS och har stor hjälp av några forum
http://www.napssystems.se/produkter/stuga/bigpack/funktion.html

http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=56;action=display;threadid=5891

http://www.byggahus.se/forum/solvaerme-vindkraft/81282-sol-vind-till-sommarstuga.html

Vi får se hur det blir.

torsdag, mars 06, 2008

Biogas

www.scandinavianbiogas.se/ ser intressant ut. Eventuell notering 2008 ?

Företaget finns på USA/Sveriges cleantech lista och Industrifonden har investerat.
http://www.industrifonden.se/investeringar/cleantech.asp

Tyvärr något svårt att få fram årsredovisningar etc.

onsdag, mars 05, 2008

Etanol igen

Debatten om etanol fortsätter. Nu ger sig miljöministern in i debatten
Samtidigt rusar försäljningen

Det är något oerhört konstigt med att det är medelålders motorjournalister som alltid skriver om nackdelar med etanol. Borde inte de vara glada för en ny teknik? Dessutom går ju bilarna fortare med etanol och turbo

Bush: Use ethanol to get off oil

tisdag, mars 04, 2008

studenter bekräftar min tes om cleantech

2 studenter har analyserat miljöaktier och de har nått samma slutsatser som jag. 1) vissa aktier är sk förhoppningsbolag och framstår som dyra 2) sektorn som helhet agerar på en tillväxtmarknad och de har inte hög belåning - därmed är risken låg. http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article71507.ece

Min slutsats är att det vara en god ide att investera i en fond som sprider riskerna, eller tom en aktieindexobligation även om dessa har ganska stora avgifter.

lista över gröna aktier

http://www.investorideas.com/Companies/RenewableEnergy/Stock_List.asp

är den mest kompletta lista över cleantech, miljöaktier som jag har hittat.

fredag, februari 22, 2008

Ändringar i min miljöportfölj

Generellt är jag positiv till förnybara aktier, men på kort sikt gäller det att välja rätt. Nu har jag ändrat om i min portfölj.

Greentech.dk: Ökar
Ser förvånansvärt billig ut. Snart endast 3ggr egna kapitalet.

Vestaas.: Ökar
Ett måste.

Vindandelar: Ökar
Andelar i vindkraftsverk motsvarande min elförbrukning ser ut att vara den absolut bästa placeringen. Mycket beroende på att jag slipper elskatter. http://www.vindparkvanern.se/ är mitt val

Carlsson fonder (Dnb) och Black Rock fonder inom miljö: Givet inslag i ppm och pensionssparande. Ger viss exponering mot USA och Asien. Jag har inte hittat några bättre miljöfonder

Borevind: Jag minskar
Aktien har gått mycket bra de senaste månaderna. Placera Nu har dock en negativ analys
Jag väntar med köp tills den faller tilll ca 10kr

Morphic: Ingen position
Jag är extremt orolig för att detta bolag ska ta stryk precis som alla andra förväntningsbolag nu när börsen är turbulent. Dessutom är lönsamheten i deras satsning på torn till vindkraftsverk ytterst tveksam och den ser inte ut att utvecklas speciellt bra. Ännu mer tveksam blir jag när ledningen försöker måla upp en annan bild.

REC och PVE: Ingen position
Jag tror att de får problem med ökade kostnader för insatsvaror, preccis som Placera Nu noterar i sin PVE analys

Skyllermarks: varning. Oerhört dyr aktie.

Nibe: Ökar
Ser bra ut.

Fortum: Överväger position

torsdag, februari 21, 2008

Klimatskojare

Nu kommer en varning för klimatskojare i en artikel i nyteknik . Indeed bör man alltid veta vad man köper och att priset inte är för högt, även när det handlar om utsläppsrätter för att klimatneutralisera utsläppen. Energimyndigheten har en guide

måndag, februari 18, 2008

gräv någonannanstans - klimatberedningen

Klimatberedningen har strandat. FP vill ha kärnkraft och begreppet "gräv där du står" existerar inte för regeringen. Märkligt att de lämnar en så viktig fråga vidöppen för oppositionen. LRF basen ger alltså upp och utredningen slutar i en antiklimax.

Jag tar saken i egna händer och köper vindandelar i http://www.vindparkvanern.se/

Edit: Kritiken i medierna stiger. SVD skriver: Rörigt om klimatmålet och ekonominyheterna: missad historisk chans. Jag gissar att M får backa precis som med biltullarna som de nu får försvara med näbbar och klor. Troligen kommer kärnkraften att bli en nyckelfråga. Finland satsning på kärnkraft kommer säkert att starta debatten.

söndag, februari 17, 2008

lillgrund lönsamt

Vindkraftsparken lillgrund har redan producerat 1/3 av årets planerade produktion Därmed ser den satsningen ut att bli lönsam. Troligen har de underskattat hur mycket det blåser till havs.
Med lillgrund syns sverige nu på världskartan

På andra sidan sundet finns ett vindkraftsbolag som investerar i Italien. Där har de mycket förmånligare regler. http://www.greentech.dk/ har dessutom gått ner i börsturbulensen, och bolaget är mitt förstahandsval i sektorn.

I motsats till aktier i vindkraftsbolag, så gör man dessutom ett rejält skatteklipp (slipper nästan hela elskatten) och man köper vindkraftsandelar i en ekonomisk förening. (dock får man maximalt teckna för den el man förbrukar i huset, sommarstugan och lägenheten).

Privat ska man teckna vindandelar i http://www.vindparkvanern.se/ . Troligen är även deras kalkyl alltför försiktig, så kalkylen blir kanske ännu bättre. Det är inga små idealister som står bakom projektet. Satsningen sker industriellt med stora möllor. Jag får rysningar av tanken på att miljöpartister startar vindkraftsföreningar och förvaltar pengar genom att köpa små ineffektiva vindsnurror på platser med dåliga vindlägen, tex i skogen.


Edit: på lillgrund snurrar verk från siemens och vindparkvänern använder verk från http://www.winwind.fi/sverige/etusivu.php. Nu har dock Vestas fått ordning på sina havsverk enligt www.vestas.com

torsdag, februari 14, 2008

elbilar och etanolbilar

Riksdagens trafikutskott har fått en hearing idag. Gissningsvis kommer etanoldebatten att fortsätta ett bra tag. I USA fortsätter satsningen på etanol. PEIX är ett aktieval

DI har en bilaga om etanol

måndag, februari 11, 2008

Bloggar och ansvarig utgivare

Jag fick en fråga om vem som är ansvarig utgivare. Vem ställer en sån fråga? Iallafall är svaret är att jag är ansvarig, och kan kontaktas via kommentarsfunktionen (jag publicerar dock bara kommentarer som lyder lagen och bidrar till en bättre värld :-)
Denna sida lyder Lagen om ansvar för elektroniska anslagstavlor (och jag har en PhD i Law)
Det finns över 112.000.000 st bloggar i världen enligt http://en.wikipedia.org/wiki/Blog
Välkommen till en ny värld.

Borevind får köpa 20% i storrun

Borevind får köpa 20% i Storrun. Den nya VDn svarar på frågor på DI

Yahoo ger lektion i förhandlingsteknik

Nokia och SonyEricsson lanserar nya lurar. Men det mest underhållande är följa Microsofts bud på Yahoo och hur Yahoo ger en tydlig lektion i förhandlingsteknik

vindkraft world-wide hit

Sverige är efter när det gäller vindkraft . Priser och väntetider på vindkraftsverk påverkas mer av boomen i europa, kina och usa.

Edit: Nyteknik har en bra artikel om vindkraft i usa med länkar till statistik.

söndag, februari 10, 2008

Gyllenhammar visar vägen

Pehr G. Gyllenhammar ger sin syn på miljö, industri och politiker i en av DNs utmärkta artikelserier. Han har föregått med gott exempel genom att ställa upp i styrelsen i http://www.arisewindpower.se/ och dessutom satsa 3.000.000 av egna pengar. Han ser tydligen en ekonomisk fördel med förnyelsebara investeringar.

Samma dag läser jag en artikel om SSAB som är sveriges indstris största miljöbov och StoraEnso har miljöproblem i Brasilien. Hur länge överlever dessa företag?

Tallolja och svartlut

DN har 2 artiklar idag om andra generationens drivmedel Han gör drivmedel av svartlut och Tallolja ger biodiesel

lördag, februari 09, 2008

skit in skit ut del 2

SVD skriver idag att Svanenmärkt bilbränsle på väg. Det kan förhoppningsvis reda ut den förvirring som jag tidigare har beskrivit i tex stora värden på spel när etanol utmanar.

Det ska bli oerhört intressant att höra vad "bmw bromsar bäst" grabbarna på aftonbladets bilredaktion skriver om det förslaget. Det smartaste vore om de tar tillfället och gör en pudel. Men frågan är om de är så smarta? Collins senaste artikel har rubriken Skojarna ljuger sig blåaa i miljödebatten , där han ännu en gång går till angrepp mot etanol. Komiskt nog tror han att "små dieselbilar" är bättre än "stora törstiga etanolbilar", och därmed bevisar att han fördömmer all sprit trots att en del hembrännt faktiskt inte är dåligt, dvs han har aldrig jämfört Skogsstjärna med Finkel. Är de konservativa och teknikfientliga eller jobbar de i symbios med en bilindustri som ser etanolen som ett rejält hot?

PS När biobränsle pressar priset på grödor uppåt, är det bra för bönder. Därmed är det också bra för de 75 procent av jordens fattiga som lever på landsbygden. Biståndsorganisationen Utan gränser har intervjuat representanter för bönder i Afrika, vars gemensamma ståndpunkt är att biodrivmedel snarare är en möjlighet än ett hot.

fredag, februari 08, 2008

långfärdsskriskor säljes

Jag brukar tro att klimatet går i vågor, och att det är en hysteri runt klimatförändringarna, men även jag börjar träffas av bombardemanget i tidningarna. Nu senast att vintern inte kommer

PS sämsta köpet: långfärdsskriskor

Det får bli Andy W på moderna ihelgen istället Bilderna på SVD lockar till ett besök

In the future everybody will be famous for fifteen minutes. är en verklighet idag
Googles tolkning av warhol

http://en.wikipedia.org/wiki/Andy_Warhol

fredagskul

Varför faller kvinnor för farliga män? får mig att tänka på Chuck Norris. Leta inte efter Chuck Norris- han finner er . En viss varning är dock på plats. Speciellt för feminister över 80 år med hjärtproblem

stora värden på spel när etanol utmanar

Krigsrubriker i SVD Nyteknik DN mfl när ytterligare rapport publiceras. För bara några dagar sedan stog en svensk forskare upp för etanolen.

Etanol = Sprit. Alla norrlänningar vet att man kan göra sprit av det mesta. Skit in skit ut. Precis så är det med etanolen. Beroende hur den tillverkas så blir miljöfördelarna bra eller dåliga.
Ibland är journalisterna nyktra nog att påtala att den etanol som säljs i sverige görs effektivt av sockerrör i brasilien, långt, långt bort från amazonas.
Pikant nog har vissa börjat tro att bensin, diesel eller tom naturgas är bättre. Länk till en förvirrad herre . Ingen av alla forskarrapporter påstår att etanol är bättre än fossilbränsle av tex bensin. Ofta blir dock svaret att det är bättre med cykel eller kollektivtrafik.

Ofta är det herrar som kallar sig teknikfreak som pratar om nackdelarna med etanol. De pratar i nästa mening om BMWs nya fartvidunder. (dvs när de inte flashar ner till italien för att testa gummi med lättklädda damer).

EU höjer dock inte tullen på E85 och det var kanske inte så bra för svensk tillverkning av etanol men samtidigt spelar det ingen roll eftersom agroetanols fabrik är endast är en större test anläggning.

måndag, februari 04, 2008

omvänd vinstvarning i Vestas

Vestas rapporterar om ett starkt 2007. Framförallt är marginalerna mycket starkare än väntat. Kursrusning! Cleantechfonder går starkt.

lördag, februari 02, 2008

Blogg som pensionssparande

Fler borde blogga. Dagens pensionärer har en massa erfarenhet och upplevelser att ösa ur. Ungdommar bloggar i större utsträckning, men det är ännu inte speciellt utbrett.
Att starta en blog är superlätt. Inkomster från adsense och Tradedoubler är små men regelbundna. Vi pratar kanske om mellan 1-20 kronor per dag för en liten blogg. Men det är ett enkelt och roligt sätt att få ett tillskott till kassan. Dessutom blir det stora pengar över tiden. 20kr/dag*365 dagar/år *30 år=219.000kr... Blog istället för pensionssparande!

Min erfarenhet är att det är bäst att hålla sig till ett ämne som man brinner för, och har man flera ämnesområden så är det bäst att öppna separata bloggar. Självklart ger det större inkomster om man skriver på engelska och skriver intressanta artiklar. Men vad ska man skriva om då? Tja, hur det var att växa upp på en bondgård i värmland under 40-talet, vilka kläder som är snygga, reseberättelser som kan fungera som en guide till resemålet etc etc.








fredag, februari 01, 2008

torsdag, januari 31, 2008

Grön teknik billigt

http://www.greentech.dk/ har ett eget kapital på ca 26 DKR. De har precis gjort en nyemission till kursen 95 DKR. Nu har kursen fallit till ca 80 DKR, dvs strax över 3 gånger eget kapital.
Det är mycket billigare än andra bolag inom cleantech. Trots att Greentech är aktiva i länder där elpriser för miljövänlig el är de högsta i världen. Solklart köp.

Så deklareras nätinkomster

Några som har annonser på sina bloggar tjänar en del pengar, typ piratebay Tyvärr gäller det inte mig. De jag har ger i snitt 1 krona per dag. Faktum är att det är så litet att jag funderar på att ta bort dem.
Andra kan dock tjäna litet på annonsering. Dessutom är det ganska lätt att sätta upp en nätbutik och sälja saker via internet. De som är äldre och uppfostrade frågar sig då kanske hur man ska deklarera sina nätinkomster. Unga på nätet riskerar dock en skattesmäll eftersom de sällan tänker på skatter. Så om man ska vara riktigt riktigt hederlig så ska nätinkomster från adsense rapporteras som en hobby. Glöm inte att dra av kostnader som är direkt hänförliga till hemsidan/bloggen tex domainnamn.

Svaret är både enkelt och svårt. Det enkla svaret är att alla inkomster ska deklareras. I Sverige måste man dock bestämma sig för vilken typ av inkomster det handlar om. Är det inkomst av tjänst, eller näringsverksamhet, eller hobbyverksamhet? Jag tror att de flesta bloggar tjänar så små belopp att det handlar om hobby.

Skatteverket har en infosida om skatter

Edit: nej, man behöver inte ha ett registrerat bolag för att dra av kostander.
Edit: det som självklart säljer är sex, småbrudar, bröst, naket, sexhistorier, nakna svenskor etc.

onsdag, januari 30, 2008

The Bernanke Put


Happy days are here again !
Samtliga realtillgångar kommer att gå bra, och huspriserna kommer inte att falla.
Nu väntar vi bara på att mobbningen av Svanberg ska sluta :-)

söndag, januari 27, 2008

Ödesdag för etanolen

Det är fortfarande lönsamt att köra med etanol (e85) främst pga en lägre trafikskatt med också eftersom det är billigare än bensin vid pumparna. Det senare kan dock ändras den 4 februari då EU kanske höjer importtullarna . Europeiska jordbruksmaffian vill göra etanol av vete och inte av sockerrör från Brasilien som mycket effektivare och miljövänligare. Möjligen är det bra för att skynda på utvecklingen mot etanol framställd av skogsavfall, men det kortsiktiga bakslaget överskuggar. Eftersom en bil som kör på etanol drar 30-40% mer än bensin är det extra viktigt att köra miljövänligt som de numera lär ut på bilskolorna

lördag, januari 26, 2008

rekordproduktion av vindkraft

Det blåsiga vädret har gjort att vidkraften producerar mer än någonsin.

http://www.svenskenergi.se/sv/Aktuellt/Kraftlaget/
Det är tydligt att vindkraften producerar mest på vintern då behovet av el är störst (därmed minskar behovet av att starta kolkraftsverk under kalla dagar). Det är också tydligt att produktionen varierar stort. Variationen kommer troligen att minska något, och lästanivån av produktion höjas, när vi bygger fler vindkraftsverk i norra sverige. Men produktionen kommer fortfarande att variera stort. Alltså behövs det en basproduktion av tex vattenfall eller kärnkraft, och debatten om att ersätta kärnkraft med vindkraft är bara löjlig. Kärnkraft kan bara ersättas med annan "basel" eller minskning av elförbrukningen. Samtidigt är el ett extremt bra sätt att överföra energi. "Nirvana" är ju att alla bilar körs på el, och då behövs mer elkraft.
Men det är också ungefär det enda som skulle kunna höja elförbrukningen så mycket att vi behöver bygga nya kraftverk utöver de vi redan har idag. Ökad vindkraft, ökad effekt på befintliga kärnkraftsverk och bättre energieffektivitet kommer snarare göra att Sverige kan exportera el de närmsta 20 åren.

Annan utmärkt vindkraftsstatistik
http://www.vindstat.nu/
http://www.vindenergi.org/driftuppfolj.htm

torsdag, januari 24, 2008

Fortum: vad kostar elen 2012?

Så här mycket kostar det att tillverka 1 kwh el enligt fortum se sid 12. Det är ganska tydligt att vindkraft behöver stöd. Med elcertifikat som vi har i sverige är vindkraft på samma nivå som kärnkraft. Det mest slående är att prisgapet mellan vindkraft och kärnkraft har minskat snabbt de senaste åren. Kärnkraft har blivit dyrare pga högre uranpriser, samtidigt som den tekniska utvecklingen pressar ner vindkraftens pris. (jämförelse med samma presentation för något år sedan).

Fortum har också kommenterat EU's klimatpaket

Lite som Klondike

Inte för att ölandsbladet är en så bra informationskälla, men de har rätt i att tidigare värdelösa blåshål nu kan ge avkastning på marken om ett vindkraftsverk placeras där. Ersättningarna varierar, och de är kanske inte lika höga som nämns i artikeln. Men ändå bättre än 0.

Etanoldebatt => videospel om peakoil

Det rasar en hetsig debatt på aftonbladet om etanol och svältande barn. I ena ringhörnan står bilreportrar med inlägg1 inlägg2 och inlägg3 . I det andra hörnet står gröna bilister med inlägg4 .
Tråkigt nog för aftonbladets bilreportrar så har precis EU tagit ställning i frågan. I princip förstår jag inte varför en bilreporter plötsligt vill kommentera etanol, svält och produktion av mat. Men eftersom de inte riktigt orkar läsa tjocka rapporter föreslår jag att Collin köper dettta videospel om peakoil till sin dvd i fossilbilen.

Advokater tjänar på miljön

Realtid - tidningen för spekulativa nyheter - skriver att advokater tjänar på klimatchocken
Det visar bara på att det finns stora pengar att tjäna på klimatet som är en av vår tids största trend.

onsdag, januari 23, 2008

teckna andelar i Lagmansberga Vind Tvåan Ek. För.

Erbjudande att teckna andelar i de nya vindkraftverken.

Acciona solandelar

Jag läste en artikel i nyteknink om Spanska Acciona som planerar att leverera minst tvåhundra turbiner om året till den amerikanska marknaden.
Jag hittade följande:
ACCIONA, through its subsidiary ACCIONA Solar, has developed and patented the concept of solar gardens, a new solar energy system created by the company. It allows individuals to invest directly in small photovoltaic installations that become their property but are located on a common site with other owners. The company will exceed 31 MWp by the end of 2007.
Alltså andelsägande av solkraft !

Skrämmande hockeymatch

Investerare är extremt oroliga och vill inte ta risk nu. Kraftigt fall på börsen. Om vi går in i en konjunktursvacka är det ett hinder för förnyelse inom energimarknaden. Men elbolag är iofs något av det mest stabila som finns.

VKG börsstoppat

Spekulationer om konkurs

Edit: Idag kom svaret. Företagsrekonstruktion. Aktien faller ytterligare 60%

Eu-kommissionens utsläppspaket

En summering av artiklar idag. Mycket att läsa. Jag återkommer.

Fredrik Reinfeldt säger att EU kräver mer vindkraft . Äntligen har moderaterna fattat vilken enorm fördel detta blir för Sverige. Men sossarna och Greenpeace anser att det är för litet paket och Sverige ska skämmas -- På den andra kanten gråter basindustrin

DN
Huvudpunkter i EU-kommissionens energi- och klimatpaket
Europa visar vägen för klimatet
EU-kommissionen väntas föreslå att Sverige minskar koldioxidutsläppen med 17 procent och ökar andelen förnybar energi till 49 procent, enligt uppgift till TT.

SVD
Ekvationen verkade helt omöjlig
Sverige toppar miljörankning
Sverige klarar EU-miljömål

VESTAS jublar i sin Pressrelease

Svensk energis kommentar

tisdag, januari 22, 2008

måndag, januari 21, 2008

är samhället sårbart?

I flera städer runt om i världen har hackare lyckats ta sig in i elnäten och stänga av strömmen.
och Regn, snö och översvämningar skapade kaos i stora delar av Storbritannien på måndagen.
Var 2 nyheter på webben. Mest troligt är att krigsrubriker säljer.

örnkoll på flyget

De flesta vet att man kan kika på flygavgångar på http://www.lfv.se/ men http://www.flygradar.se/ är roligare. Dessutom kan man nu slippa köerna för 1300kr

tveksam kärnkraft

Kärnkraft är inte förnyelsebar. Tillgången på uran är inte oänlig, och priset på uran har stigit rejält. Dessutom brukar man inte ta med avvecklingskostnaderna i priset för kärnkraft. Det gör att jag tvekar på kärnkraftens verkliga pris

De som är positiva till kärnkraft är nog egentligen positiva till ett lågt elpris. Om kärnkraften är dyr skulle stödet försvinna ut i en varm bassäng i östersjön.

Eftersom forsmark fortfarande anses vara en säkerhetsrisk och efter problemen i vattenfalls tyska kärnkraftsverk behöver man inte komma ihåg tjernobyl för att tveka om säkerheten.

Tyvärr finns det ett större problem med att vara positiv till kärnkraft: vem vågar investera i solenergi eller vindenergi på 30 år om staten tänker satsa på en annan teknik?

Det finns ett solklart case där vi kan övervintra tiden till bättre teknik (intrssant insändare om fusionskraft i dagen DN). Effektivare användning och satsning på förnyelsebara energikällor kanske gör att vi inte behöver bygga ut kärnkraften? Hur mycket kärnkraft behöver vi som bas de närmsta 20-30 åren? Knappt någon har reagerat på att vindkraften idag subventioneras med något öres påslag på elnotan. Kanske är kostnaden för att klara oss från kärnkraft bara några ören.

Hur många liberaler kommer att hoppa över från FP till C det närmsta året? Dags för en fusion av FP och M på sikt ?

söndag, januari 20, 2008

Så går börsen på måndag

Om du sitter en söndag och undrar om börsen går upp på måndag, så är börsen i Israel den bästa indikatorn. Den är öppen och ger en bra indikation på hur världens marknader kommer att hanter stängningen i USA i fredags.

Livslängd på hus

Jag hittade livslängd på badrum och livslängd på hus när jag rensade bokmärken.
Det kan användas som riktlinjer för hur mycket man ska amortera eller spara när man har köpt hus eller lägenhet. Eller som checklista vid köp av ett äldre hus..

Räkna med byte och renovering Byggmaterial och konstruktioner har begränsad livslängd. Nedan följer livslängden för en del vanliga huskonstruktioner. Är konstruktionen äldre kan du som köpare inte räkna med att den ska hålla.
10 år Ommålning ute och inne
15 år Byte av golvbrunn
20 år Byte av elradiatorer Byte av expansionskärl Byte av våtrumstapet Byte av värmepanna Byte av varmvattenberedare Byte av motor ventilationsfläkt
25 år Byte av dräneringssystem Byte av hängrännor och stuprör Byte elcentral Byte av isolerrutor
30 år Byte av takpannor och plåttak Byte av väggkakel Omfogning av fasadtegel
35 år Byte av parkett
40 år Byte av gårdsbrunn
50 år Byte av fönster Byte av oljetank Byte av trappor ute och inne Byte av vatten- och avloppssystem

Peakoil är numera ett videospel

Intressanta presentationer om peakoil finns här

lördag, januari 19, 2008

Putte storm i ett vattenglas

Riktigt underhållande om stormen:
Stormen ska heta Putte - Svenska folket är kloka
Byggnadsställning rasade på östermalm - Kärrings rullator förstörd
Orolig? Nej vi är vana - Göteborgare
Prommenadstorm i Göteborg - Avenyn aldrig hotad
Ovanliga gran arter hotade - Botaniska trädgården i Göteborg

SLUs variant av bonde söker fru

http://koldioxidensvanner.slu.se/ - lantbruksuniversitetet.

fredag, januari 18, 2008

Allt är inte soligt

Både REC och Vestas har dalat rejält de senaste veckorna. VKG vinstvarnar igen och drar med sig Nibe i fallet

rekordproduktion av vindkraft

Januari 2008 ser ut att bli alla tiders rekordproduktion av vindkraft, förutom god vind så här långt så kommer det nu in ett riktigt oväder över västsverige där många av vindkraftsverken finns. Ref: http://www.vindstat.nu/

Dessutom är elpriset på http://www.nordpool.no/ helt ok trots mild vinter. Denna gång är det ett högt kolpris som håller priserna uppe.

Edit: Vindkraftsverk börjar producera energi vid 4 m/s och stängs av vind 25 m/s för att förhindra skador i storm. Max effekt uppnås vid 12-15 m/s. Siffrorna gäller www.vestas.dk modeller.

torsdag, januari 17, 2008

Lamm miljövänligt kött

Jag tycker att det är litet tråkigt att just lamm kopplas ihop med kloning. Enligt naturskyddsföreningen är Lamm nämligen mycket miljövänlig mat.
Länk till SNF utredning matens värstingar

PS och ICA strular igen Hur bra är deras affärsmodell med enskilda butiksägare egentligen?

Miljöteknikfonder heta

Dagens industri belyser idag miljöteknikfonder . Som vanligt en ganska ytlig artikel. Tex har de inte orkat kolla att Black Rock har ca 40% av kapitalet i nordamerika och DnB Nor har 40% i europa. Det finns dessutom fler skillnader. Globalt finns det massor av placeringsmöjligheter, jag har ju tidigare skrivit om det , tex har ett gigantiskt företag i Spanien noterats Iberdrola Renovables . Men jag tackar för den lucka i nyhetsrapporteringen som gör att jag har en del läsare ;-)


Edit: CNN har just publicerat en artikel: Green energy's hottest stocks for 2008

måndag, januari 14, 2008

favoritaktierna går bra

Borevind (som är på väg att köpa en solcellsfabrik) och Tricorona (som har fått positiv press), håller inte bara emot nedgången, de stiger. Visserligen är de små, men jag tror just dessa 2 har störst möjlighet att växa sig stora av de Svenska milöaktierna.

Vindkraftstekniker nytt hett yrke

Vindkraften växer i Sverige, och Det kommer att behövas fler ingenjörer . Samtidigt råder det en generell brist på ingenjörer i högkonjunkturens spår. Brist på kompetent folk är ett rejält problem om vi ska klara klimathotet !

söndag, januari 13, 2008

60W istället för 40W

De kassa kvaliteten på lågenergilampor gör att man ska ersätta 40W lampor med lågenergilampor som motsvarar 60W. Spar energi gör man ändå. En bonuseffekt är att man ser skiten bättre. Dessutom ska de inte placeras i utrymmen där man tänder och släcker ljuset ofta, eftersom det kan ta upp till 5min innan lamporna ger full belysning.
Läs DNs test av lågenergilampor

Läs också om fusk med märkning av kylskåp

fredag, januari 11, 2008

kärnkraft = Marion Jones

Fp har rätt i att kärnkraft behövs med make no misstake, kärnkraft är lika rent som Marion Jones ... Och plötsligt är etanol från sockerrör bra. Tänk om den informationen hade pumpats ut tidigare.

Creeper